021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

بهترین دکتر مغز و اعصاب تهران

بهترین دکتر مغز و اعصاب تهران

گستره وسیعی از عارضه‌های جسمی و روحی، ریشه در سیستم اعصاب مرکزی، سیستم اعصاب محیطی و مغز انسان دارد. اگر مغز انسان را مرکز فرماندهی بدن تصور کنیم، سیستم عصبی مرکزی و محیطی را می‌توان دستگاه فرماندهی بدن در نظر گرفت که به وسیله آن تمامی اندام‌های داخلی و خارجی بدن کنترل می‌شوند و عملکرد آن‌ها تحت تسلط کامل مغز، ادامه دارد. به این صورت شاید بتوان ساده‌ترین تعریف را برای توضیح کاری که یک متخصص مغز و اعصاب برای شما انجام می‌دهد توضیح داد. برای یافتن بهترین دکتر مغز و اعصاب تهران، بد نیست که سری به دنیای عظیم و در عین حال شگفت انگیز مغز و اعصاب بزنیم و از طریق مشکلاتی که ممکن است توسط این متخصصین رفع شود، معیارهایی مهم برای انتخاب یک پزشک متخصص خوب را به دست آوریم.

کلینیک داخلی مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب به چه کسی گفته می‌شود؟

یکی از زیرشاخه‌های رشته زیست شناسی و رشته پزشکی علم مغز و اعصاب یا Neurology نورولوژی است. علم نورولوژی در تلاش است تا با مطالعه عملکرد مغز و سیستم اعصاب بدن، ناهنجاری‌ها، ناهماهنگی‌ها و عارضه‌های به وقوع پیوسته را تفسیر کند و با کمک علوم پزشکی و تخصص مغز و اعصاب، نسبت به رفع آن ناهنجاری‌ها یا عارضه‌ها اقدام نماید. در حقیقت هدف از تخصص مغز و اعصاب در علوم پزشکی، درک و دریافت چرایی بروز بیماری‌ها در این حیطه از فیزیک انسان است تا با کمک درک علت، بتوان درمانی صحیح و روشن انجام داد. با توجه به پیچیدگی بی‌پایان مغز و سیستم عصبی بدن، تخصص مغز و اعصاب را می‌توان یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین تخصص‌ها در زیرشاخه‌های علوم پزشکی دانست.

 

دکتر مغز و اعصاب

برای آن که فردی به متخصص مغز و اعصاب یا یک نورولوژیست تبدیل شود، باید پس از پایان دوره هفت ساله پزشکی عمومی، برای قبولی در تخصص مغز و اعصاب آزمون دهد و پس از قبولی در این آزمون، دوره پنج ساله دستیاری پزشکی (آموزش تخصص مغز و اعصاب به صورت عملی) را طی کند. در پایان این دوره پنج ساله، فرد به عنوان یک نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب شناخته می‌شود؛ اما همچنان گامی بزرگ برای تبدیل شدن به یک جراحی مغز و اعصاب پیش رو خواهد داشت..

بیماری‌های حوزه تخصص مغز و اعصاب

یک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند طیف وسیعی از بیماری‌ها را درمان کند. این بیماری‌ها شامل تمامی امراضی هستند که یا ریشه در ناهنجاری‌ها و اختلالات عصبی و مغزی دارند و یا به طور مستقیم یا غیر مستقیم، تاثیر منفی بر روی مغز و یا دستگاه عصبی انسان دارند. بسیاری از دردهای مربوط به اندام‌های تحتانی و فوقانی، دردهای ستون فقرات، سردردهای مزمن، دردهای عصبی و جانکاه و… همگی توسط پزشکان متخصص مغز و اعصاب قابل درمان خواهند بود. پیش از آن که به معرفی چند معیار مهم برای انتخاب بهترین دکتر مغز و اعصاب تهران بپردازیم، بیایید رایج‌ترین بیماری‌هایی که یک پزشک مغز و اعصاب می‌تواند معالجه کند را با هم مرور کنیم.

تروما و ضربه مغزی

بسیاری از آسیب‌هایی که در اثر حادثه یا تصادف به سر و نخاع وارد می‌شود، ممکن است منجر به ضربه مغزی، خون‌ریزی مغزی، آسیب به نخاع و… شود که تمامی این موارد توسط یک متخصص مغز و اعصاب درمان می‌شوند.

صرع

بسیاری از تشنج‌های عصبی و انواع صرع، در حوزه عارضه‌هایی قرار می‌گیرند که باید توسط متخصصان مغز و اعصاب درمان گردند.

پارکینسون

پارکینسون که اغلب ما آن را با علائم لرزش بی اراده برخی اندام‌های بدن می‌شناسیم، از جمله بیماری‌هایی است که پزشکان متخصص مغز و اعصاب با آن سر و کار دارند و درمان‌های مختلی بر اساس شدت و نوع بیماری، به بیماران مبتلا به پارکینسون تجویز می‌کنند.

سکته مغزی

سکته مغزی ممکن است ریشه در بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد؛ اما به هر حال وقتی به وقوع بپیوندد، این پزشکان متخصص مغز و اعصاب هستند که می‌توانند نسبت به درمان آن اقدام عاجل نمایند.

سردردهای مزمن

سردردهای مزمن عصبی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند که معمولاً سردردهای اولیه ناشی از یک بیماری مستقیم و سردردهای ثانویه، از عوارض یک بیماری دیگر محسوب می‌شوند؛ اما اگر فردی به طور پیوسته یا در سیکل‌های زمانی مشخصی دچار سردرد می‌شود، باید نسبت به درمان آن تحت نظر یک پزشک متخصص مغز و اعصاب اقدام نماید.

میگرن

میگرن از جمله بیماری‌هایی است که به طور مستقیم، سردردهای عصبی شدید را با خود به همراه دارد و سردرد ناشی از آن جزو سردردهای اولیه طاقت فرسا به شمار می‌رود. برای درمان یا جلوگیری از پیشروی بیماری می‌گرن باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمود.

اختلالات روانی

برخی از اختلالات روانی مانند اوتسیم، افسردگی مزمن و… جزو عارضه‌هایی هستند که تنها به وسیله یک روان‌شناس قابل درمان نبوده و در شرایط خاصی معمولاً تحت نظر متخصصین مغز و اعصاب قرار می‌گیرند.

هیدروسفالی

هیدروسفالی یا جمع شدن آب در جمجمه، از جمله عارضه‌هایی است که معمولاً برای کودکان پیش می‌آید و از این رو، برای درمان یا جراحی آن، باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه گردد.

مننژیت

مننژیت را در ایران با نام سرسام یا آماس می‌شناسند و بیماری است که در آن لایه حفاظتی نورون‌های عصبی مغز یا نخاع، دچار التهاب یا عفونت شود.

دیسلکسیا

دیسلکسیا یا خوانش پریشی، اختلالای در کودکان است که توانایی خواندن در آن‌ها به شکل غیر طبیعی پایین است و با بالا رفتن سن نیز بهبود نمی‌یابد.

اسکلروز چندگانه یا MS

اغلب افراد با بیماری ام‌ اس و عوارض آن آشنایی دارند و آن را یک بیماری خود ایمنی می‌دانند که صحیح هم هست. اما این بیماری خود ایمنی اغلب اوقات با حمله دستگاه ایمنی بدن به دستگاه عصبی بدن شدت می‌یابد و از آنجایی که هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد، هدف درمان در آن تنها جلوگیری از پیشرفت بیماری است و از این رو، زمانی که علائم بیمار مربوط به دستگاه عصبی وی باشد، باید تحت نظر یک متخصص مغز و اعصاب تحت درمان قرار بگیرد.

تومور مغزی

یکی از بیماری‌های رایجی که در حیطه درمانی متخصصین مغز و اعصاب و بخصوص جراحان مغز و اعصاب است، انواع تومورهای مغزی است که در صورت لزوم، ممکن است نیاز به جراحی نیز داشته باشد.

تومورهای سیستم اعصاب

تومورهای دستگاه عصبی محیطی مانند تومورهای نخاعی نیز مانند تومورهای مغزی تحت نظر متخصصین مغز و اعصاب باید درمان شوند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی عارضه‌ای است که ممکن است در هر یک از بخش‌های ستون فقرات رخ دهد و طی آن، بنا به دلایل مختلف، بخشی از کانال نخاعی بدن دچار تنگی شده و به طناب نخاعی فشار وارد می‌کند. این فشار وارده می‌تواند بسته به اعصاب درگیر شده دردهای مزمن عصبی مختلفی را ایجاد کند و پزشک متخصص مغز و اعصاب وظیفه تشخیص و درمان این عارضه را به عهده خواهد داشت.

عفونت نخاعی

عفونت‌های مغزی و نخاعی به دلایل مختلف ممکن است رخ دهند و التهابات عصبی را با خود به همراه داشته باشند. هر نوع عفونتی در دستگاه اعصاب و مغز، باید توسط متخصصین مغز و اعصاب مورد بررسی و درمان قرار بگیرد.

مشکلات دیسک ستون فقرات

فتق دیسک، خارج شدن مایع هسته دیسک، بیرون زدگی مهره، خشکی دیسک و… بسیاری از عارضه‌های مربوط به ستون فقرات نیز در حوزه تخصص مغز و اعصاب قرار می‌گیرند.

نوروپاتی

بیماری نوروپاتی یا آسیب عصبی، می‌تواند عارضه‌ای ناشی از چندین عارضه دیگر باشد که باعث آسیب رسیدن به دستگاه عصبی محیطی بدن شده‌اند. پزشکان متخصص حوزه‌های دیگر چنانچه تشخیص دهند که بیماری فرد باعث بروز نوروپاتی شده، وی را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع خواهند داد.

مشکلات حرکتی

بسیاری از مشکلات حرکتی مربوط به کودکان و بزرگسالان، ریشه در مشکلات عصبی دارد که خود شامل چندین بیماری دیگر می‌شوند. به همین خاطر بسیاری از مشکلات حرکتی اگر توسط پزشکان ارتوپدی درمان نشوند، به پزشکان مغز و اعصاب ارجاع خواهند شد.

معیارهای انتخاب بهترین دکتر مغز و اعصاب تهران

اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان مبتلا به عارضه‌ای از فهرست بیماری‌های بالا شوند، مطمئناً بزرگ‌ترین دغدغه شما در آن لحظه انتخاب یک پزشک متخصص مجرب برای درمان خواهد بود. انتخاب پزشک متخصص بخصوص برای بیماری‌های مغز و اعصاب از اهمیت بسیار حیاتی برخوردار است؛ چرا که می‌تواند زندگی شما یا عزیزان‌تان را تحت تاثیر خود قرار دهد. حتی اگر از صحبت مرگ و زندگی بگذریم و موضوع را دراماتیک نکنیم، باز هم یک پزشک متخصص مجرب می‌تواند رنج شما را کوتاه کند، فرآیند تشخیص را تسریع کند، با تجویز بهترین روش درمانی و هوشیاری در حین درمان، فرآیند درمان را سریع‌تر کند و به شما کمک کند که دوران نقاهت عارضه خود را با آسودگی خاطر و رنج کمتر سپری کنید.

اعتماد به پزشک و اتکای به وی، نتیجه تجربه، تسلط، آرامش و تجویز صحیح پزشک شما است و از این رو، حتی برای معمول‌ترین عارضه‌های حوزه مغز و اعصاب نیز انتخاب پزشک مجرب از اهمیت بالا برخوردار خواهد بود. به همین خاطر در ادامه این مطلب قصد داریم 7 ویژگی مهم بهترین دکتر مغز و اعصاب تهران را با شما به اشتراک بگذاریم تا شما را در شناسایی سریع و آسان بهترین راه درمان، کمک کرده باشیم.

1.    دانش و تخصص

اولین و مهم‌ترین معیار برای گزینش یک متخصص مغز و اعصاب، سطح سواد، دانش و تخصص او است. علوم پزشکی علومی دقیق، استوار، قابل استناد و حساس نسبت به اشتباهات است. بنابراین وقتی که به رزومه علمی، مقالات، تحقیقات و دستاوردهای یک فرد نگاه می‌کنیم، می‌توانیم با معیارهای استاندارد جهانی، سطح تخصص آن فرد را سنجیده و با خیال راحت به آن استناد کنیم. رزومه علمی پزشکان جراح مغز و اعصاب نیز در دسترس است و با یک تحقیق ساده می‌توان به تمامی دستاوردهای ایشان و اطلاعات مربوط به تحصیل آن‌ها دسترسی داشت.

2.    تجربه

تجربه و تخصص دو بال یک پرنده هستند. بنابراین تجربه نیز مانند دانش و تخصص حائز اهمیت است. طبیعتاً هر چه یک متخصص تجربه بیشتری در زمینه تخصص خود داشته باشد، احتمالاً با وضعیت‌های مشابه شما یا بیمار شما بیشتر روبرو شده و شرایط بحرانی مختلفی را پشت سر گذاشته که همگی برای وی تجربه بوده‌اند و حال می‌تواند با اتکا به همان تجربیات، تجویزهای دقیق‌تری را ارائه کند. تجربه یک پزشک را در سه بخش مهم تجربه در تشخیص، تجربه در تجویز و تجربه در جراحی مورد بررسی قرار داد که ممکن است هر پزشکی در یک، دو یا هر سه بخش این موارد تجربه عالی و رزومه‌ای درخشان داشته باشد.

3.    به‌روز بودن

علوم پزشکی و بخصوص تخصص مغز و اعصاب، همه روزه در حال توسعه و پیشرفت است. پژوهش‌های گسترده و مقالاتی که از روی نتایج این پژوهش‌ها منتشر می‌شوند، داروهای جدیدی که برای مشکلات مختلف تاییدیه‌های لازم را دریافت می‌کنند و راهی بازار می‌شوند، دستگاه‌های تشخیص و درمان جدیدی که وارد این حوزه می‌گردند و روش‌های نوینی که با روش‌های پیشین جایگزین می‌شوند، همگی این‌ها باعث می‌شوند که به روز بودن پزشک متخصص مغز و اعصاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. بهترین دکتر متخصص مغز و اعصاب باید به طور مرتب خود را با مقالات جدید به‌روز کند و با تازه‌ترین روش‌های جراحی و درمان آشنایی داشته باشد. یکی از نشانه‌های به‌روز بودن یک پزشک مغز و اعصاب، استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات در کلینیک خود و یا استفاده از مدرن‌ترین روش‌های آزمایش برای تشخیص و همچنین به‌روز‌ترین تجهیزات برای انجام عمل جراحی است که شما می‌توانید این مسئله را در تمام مراحل طول تشخیص و درمان بیماری خود مورد سنجش قرار دهید.

4.    بیمارستان یا مرکز درمانی پزشک

پزشکان مجرب با هر مرکز درمانی وارد همکاری نمی‌شوند و بیمارستان‌های با کیفیت نیز از هر پزشکی برای همکاری دعوت نمی‌کنند. بنابراین یکی دیگر از معیارهایی که با آن می‌توان تجرب یک پزشک را مورد سنجش قرار داد، بیمارستان یا مرکز درمانی است که پزشک در آنجا مشغول فعالیت و یا با آن در حال همکاری است. امکانات، فضا، سیستم‌های آنلاین نوبت‌دهی، نظم، خدمات منظم و منطبق بر استانداردهای جهانی و… همگی می‌توانند معیاری برای سنجش شرایط مطلوب یا غیر مطلوب درمان شما باشند و همینطور می‌توانید از همین طریق حدس بزنید که پزشک معالج شما نیز به طور تقریبی در چه سطحی قرار دارد.

5.    رضایت بیماران سابق

معیار دیگری که می‌تواند شما را در انتخاب بهترین دکتر مغز و اعصاب تهران یاری کند، بررسی نظرات و سطح رضایت بیماران قبلی آن پزشک است. این بخش شاید معیاری عامیانه باشد، اما باور کنید که در نتیجه نهایی تاثیر خواهد گذاشت. شما می‌توانید در وب سایت شخصی پزشک مورد نظر، در صفحات اجتماعی وی و حتی در مطب یا بیمارستان محل کار او درباره میزان رضایت بیماران پیشین تحقیق و پرس و جو کنید و البته که این حق شماست درباره نظر بیماران سابق نیز بدانید. هر چند که تعداد نظرات محدود نمی‌تواند ملاکی مهم به شمار آید و ضریب خطای بالایی دارد؛ اما اگر جامعه آماری خود را بزرگ کنید و نظرات بیماران بیشتری را بخواهید قرار دهید، از برآیند آن‌ها می‌توانید به نتیجه معقولی برسید.

6.    معیارهای اخلاقی

به عنوان آخرین معیار، می‌توانیم درباره معیارهای اخلاقی و رفتاری پزشک خود کمی توجه داشته باشیم. بیماران دچار اختلالات عصبی و نزدیکان‌شان معمولاً در شرایط بحرانی زندگی به سر می‌برند و استرس یا تنش زیادی را با خود حمل کنند. بنابراین خُلق و حُسن رفتار یک پزشک در تمامی مراحل می‌تواند باعث آسودگی خاطر بیمار و همراهان وی باشد. همچنین پزشکی که اولویتش سلامتی بیماران است و این حرفه را یک صنعت پولساز نمی‌بیند، قطعاً می‌تواند با صبر و حوصله و دلسوزی بیشتری به بیماران خود کمک و به آن‌ها خدمات رسانی کند.

جمع بندی ونتیجه گیری

بیماری‌های مغز و اعصاب اغلب دشوار، استرس‌آور و ترسناک به نظر می‌آیند. به همین خاطر بسیاری از افراد حق دارند که برای یافتن بهترین دکتر مغز و اعصاب تهران، تعارفات عامیانه را کنار گذاشته و در جستجوی بهترین باشند. از این رو در این مطلب سعی کردیم با ذکر 7 معیار بسیار مهم برای انتخاب یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مجرب، شما را در این فرآیند مهم و حیاتی کمک کنیم.

 

Rate this post

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد