021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

بهترین روانشناس کودک تهران کیست ؟

بهترین روانشناس کودک تهران کیست ؟

کودکان همانطور که در حال رشد هستند ممکن است عوامل محیطی، فرهنگی و ژنتیکی بر رشد و سرعت پیشرفت آن‌ها تاثیر بگذارند. کودکان نمی‌توانند برخی از احساسات را که تجربه می‌کنند، توضیح دهند. آن‌ها نمی‌توانند احساسات خود را تجزیه و تحلیل کنند. در اینجاست که روانشناس کودک اطلاعات مهمی را از نظر عاطفی، اجتماعی و روانشناختی کودک دریافت و آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند. گاهی ممکن است والدین این باور را داشته باشند که کودک آن‌ها در تمام سطوح، رشد سالمی دارند اما در برخی از زمینه‌ها این رشد با چشم قابل تشخیص نیست و روانشناس می‌تواند میزان صحیح رشد را در تمام حوزه‌های اجتماعی و عاطفی تشخیص دهد. بهترین روانشناس کودک تهران، با تشخیص به موقع اختلال و پیشگیری از آن به سلامت کودک کمک می‌کند.

روانشناسان کودک در کلینیک طبیب

نسرین شیرازی
سرکار خانم نسرین شیرازی کارشناس ارشد روانشناسی کودک

روانشناس کودک کیست؟

روانشناس کودک کسی است که برای بهبود سلامت کودک در حوزه عاطفی، اجتماعی و روانشناختی تلاش می‌کند. کسی است که از طریق آموزش مهارت‌های بالینی و درک کامل از نیازهای عاطفی، اجتماعی و روانشناختی کودک، می‌تواند اختلالات و مشکلات کودک را تشخیص و برطرف کند. روانشناس با دنبال کردن رفتار کودک می‌تواند اختلالاتی که ممکن است کودک از آن‌ها رنج می‌برد اما والدین اطلاع ندارند را به درستی شناسایی کند. دقت داشته باشید روانشناس نمی‌تواند دارو تجویز کند و اگر کودک برای درمان نیاز به دارو داشته باشد باید به متخصص اطفال یا روانپزشک مراجعه کند.

روانشناس کودک کیست

 

اهمیت مراجعه به روانشناس کودک

در برخی از مواقع این امکان وجود دارد که مشکلات عادی که یک کودک با آن دست و پنجه نرم می‌کند در صورت‌عدم رسیدگی به موقع به یک مشکل جدی‌تر تبدیل شود. امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی، در کودکان می‌توان اضطراب در کودکان ، افسردگی و بسیاری از اختلالات را بیشتر مشاهده کرد. اگر کودک رفتار غیرعادی داشته باشد، روانشناس کودک در بهترین کلینیک روانشناسی کودک می‌تواند با توجه به مهارتی که دارد دلیل آن را زودتر از والدین تشخیص دهد.

کلینیک روانشناسی

 

در واقع روانشناس کمک می‌کند تا والدین درک بهتری از رفتار کودک خود داشته باشند و با روش‌های حمایتی مناسب آن‌ها را در تبدیل شدن به افراد موفق در آینده همراهی کنند. در نتیجه اگر والدین می‌خواهند درک بهتری از کودکان خود داشته باشند باید از روانشناس کودک کمک بگیرند.

 

اهمیت مراجعه به روانشناس کودک

حوزه فعالیت روانشناس کودک

از آنجایی که بهترین روانشناس کودک تهران می‌تواند به حوزه عاطفی، اجتماعی و روانشناختی کودک ورود پیدا کند، مسائل مختلفی را می‌تواند پیگیری کند، در ادامه برخی را عنوان می‌کنیم.

  • در موضوع سوءاستفاده از کودکان، اگر کودک آزار جسمی، جنسی و عاطفی را متحمل و یا به او بی‌توجهی شده باشد، روانشناس می‌تواند به کودک کمک کند.
  • اگر کودک در یک شرایط خاص قرار گرفته است، به طور مثال دچار بیماری حاد شده است و یا کودک طلاق است، روانشناس می‌تواند عملکرد خوبی نشان دهد.
  • در حوزه یادگیری نیز اگر کودک اختلال بیش فعالی دارد یا اگر از ناتوانی ذهنی، اختلالات اوتیسم و اختلالات ارتباطی رنج می‌برد، روانشناس می‌تواند آن‌ها را برطرف کند.
  • کودکان ممکن است از اختلالات خوردن همچون نخوردن، پرخوری و یا پرخوری عصبی رنج ببرند، این کودکان با مراجعه به روانشناس می‌توانند درمان شوند.
  • اگر کودک نسبت به بدن خود دچار مشکل شده است، به این معنا که نسبت به بدن و جنسیت خود دچار اختلال شده است، روانشناس می‌تواند به او کمک کند.
  • بسیاری از کودکان ممکن است از افسردگی، فوبیا، اضطراب، وسواس فکری و سایر اختلالات رنج ببرند. همچنین اگر کودک دچار اختلال خواب ، کابوس و یا اضطراب شده است، روانشناس تاثیرگذار خواهد بود.

 

ارزیابی رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودک توسط روانشناس

رشد فیزیکی

بهترین روانشناس کودک تهران می‌تواند با بررسی مسیر رشد کودک هرگونه ناهنجاری که باعث شده است در رشد کودک بی‌نظمی ایجاد کند را تشخیص دهد. می‌تواند این اطمینان را بدهد که از نظر فیزیکی کودک به طور طبیعی در حال رشد است یا خیر.

رشد شناختی

کودکانی که در سال‌های اخیر متولد شده‌اند در رشد شناختی بسیار تغییر کرده اند. آن‌ها نسبت به محیط اطراف خود بسیار آگاه‌تر هستند. رشد شناختی کمک می‌کند تا کودک در زمینه یادگیری درک بهتری داشته باشد. رشد شناختی می‌تواند شامل درک دنیای اطراف، تصمیم گیری و استفاده از تخیل باشد.

رشد عاطفی و اجتماعی

می‌توان گفت رشد عاطفی مجزا از رشد اجتماعی نیست، آن‌ها در یکدیگر تنیده شده‌اند. رشد عاطفی به احساسات اشاره می‌کند که کودک می‌تواند این احساس را از طریق خشم، شادی، ترس یا غم نشان دهد. کودک بزرگتر می‌شود و احساسات دیگری هم چون اعتماد به نفس، گناه، امید و غرور را نیز تجربه می‌کند. رشد عاطفی می‌تواند تا حدود زیادی به رشد اجتماعی کودکان کمک کند. درک احساس می‌تواند بر تعامل کودک با دیگران تاثیر مستقیم بگذارد. از این رو کودک می‌تواند مهارت‌های اجتماعی لازم را بهتر آموزش ببیند.

 

زمان مراجعه کودک به روانشناس

والدین نسبت به هر کسی فرزند خود را بهتر می‌شناسند. هرگاه والدین در کودک تغییراتی را مشاهده یا احساس کردند، اینکه کودک نسبت به مسائلی همچون مدرسه، روابط، یادگیری و کنترل احساسات دچار مشکل شده است، باید به روانشناس کودک مراجعه کنند.

  • والدین باید توجه بیشتری به فرزند خود در دوران کودکی داشته باشند. اگر علاقه و عادت‌های کودک به مرور زمان در حال تغییر است، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی و اضطراب در کودک باشد. این تغییر علاقه و عادت می‌تواند در خوابیدن و خوردن به خوبی مشاهده شود که نشان از مشکل سلامت روان است. برخی از کودکان ترجیح می‌دهند غذای خود را به تنهایی میل کنند، از بازی با دوستان خود دوری می‌کنند و هیچ تمایلی به ترک خانه و اتاق خود ندارند. در این هنگام روانشناس می‌تواند با بررسی تمام جوانب تشخیص دهد که آیا تغییر علاقه و عادت زودگذر است و یا اینکه مربوط به یک اختلال روانی است.
  • در هر زمان که متوجه شدید کودک احساس خود آزاری دارد، این موضوع را جدی بگیرید. کودکانی که تنهایی را انتخاب می‌کنند و احساس ناامیدی دارند ممکن است به خودکشی فکر کنند. خود آزاری در کودکان می‌توانند همچون فرو کردن ناخن در پوست، کوبیدن سر به دیوار و یا ضربه به بدن باشد. بهترین روانشناس کودک تهران می‌تواند با بررسی کودک این اطمینان را بدهد که آیا کودک از مشکلات روانی رنج می‌برد یا خیر.
  • اگر کودک همیشه غمگین است و یا از یک نگرانی رنج می‌برد ممکن است که به یک روانشناس نیاز داشته باشد. گاهی ممکن است احساس نگرانی و غم بیش از اندازه، در کودک نفوذ پیدا کند که این موضوع می‌تواند افکار کودک را تسخیر کرده و در نتیجه اضطراب و افسردگی را به دنبال داشته باشد.
  • اگر متوجه شدید که کودک نسبت به اجتماع و جمع احساس خوبی ندارد و از آدم‌ها کناره‌گیری می‌کند ممکن است نشان از تغییر احساس در کودک باشد. کودکانی که غمگین، مضطرب یا عصبانی هستند ترجیح می‌دهند از موقعیت‌های اجتماعی دور شوند. حال اگر این اتفاق برای کودکی که درونگرا و خجالتی نیست رخ دهد، می‌توان گفت موضوع نگران کننده است.
  • به طور کلی می‌توان گفت کودکان در چند موقعیت ممکن است دچار اختلال و یا تغییر رفتاری شوند. هرگاه کودک با یک تغییر بزرگ همچون زندگی در شهر دیگر، تحصیل در مدرسه جدید، تولد یک فرزند جدید، ابتلا به بیماری و طلاق والدین مواجه شود این امکان وجود دارد که کودک دچار مشکلات رفتاری و عاطفی شود. می‌توان گفت والدین باید در چنین شرایطی تمرکز بیشتری بر رفتار کودک داشته باشند تا با مشاهده هر گونه تغییری از روانشناس کودک کمک بخواهند.

انتخاب بهترین رواشناس کودک

فاکتورهای مهم انتخاب روانشناس کودک

روانشناسانی که قصد دارند در حوزه کودکان فعالیت کنند، باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشند که در ادامه برخی از فاکتورهای مهم را بیان می‌کنیم.

توانایی برقراری ارتباط

ارتباط در تمام زمینه‌ها یک موضوع بسیار مهمی تلقی می‌شود، اما در زمینه روانشناسی می‌توان گفت از مهمترین بخش‌های درمان، ارتباط است. این ارتباط است که کمک می‌کند تا روانشناس بتواند درک درستی از رفتار کودک به دست بیاورد. یک روانشناس کودک باید از نظر شخصیت، شاد و مهربان باشد تا بتواند به راحتی با کودکان ارتباط برقرار کند. روانشناسان کودکی که از اخلاق خوبی برخوردار هستند، می‌توانند با کودکان زودتر ارتباط برقرار کنند.

کودکان با شرایط روحی و اخلاقی متفاوتی رشد می‌کنند، روانشناس باید این توانایی را داشته باشد تا با هر کودکی با شرایط خاص، بتواند ارتباط موفق ایجاد کند. در غیر این صورت کودک هیچگونه همکاری با روانشناس نخواهد کرد. ارتباط کودک با روانشناس می‌تواند تاثیر بسیاری در روند درمان داشته باشد. اگر کودک بتواند با روانشناس خود یک ارتباط عمیق و محکمی‌برقرار کند به گونه‌ای که بتواند کاملا با روانشناس درگیر شود باید از این موضوع خوشحال باشید. اگر کودک نسبت به روانشناس احساس راحتی نداشته باشد کار درمان بسیار سخت و پیچیده خواهد شد. یکی از روش‌های موثر در برقراری ارتباط بین روانشناس و کودک، بهره گرفتن از انجام بازی است. بازی کردن یک راه موثر برای جلب اعتماد کودک است.

گرچه روانشناس کودک باید با کودک در ارتباط باشد اما در برخی از مواقع برای درمان، در کنار والدین، روانشناس باید با شبکه گسترده‌تری از افراد از جمله معلمان، دوستان، همکلاسی‌ها و پزشک کودک نیز ارتباط برقرار کند. این افراد می‌توانند به روانشناس کمک کنند تا روند درمان موفقیت‌آمیز باشد.

جلب اعتماد

از مهارت‌های بهترین روانشناس کودک تهران این است که بتواند اعتماد کودک و البته والدین کودک را جلب کند. با ایجاد اعتماد، والدین می‌توانند اطلاعات مهمی از کودک خود را با روانشناس به اشتراک بگذارند. روانشناس باید این اطمینان را به والدین و کودک بدهد که هرگونه اطلاعاتی در نزد او محرمانه باقی می‌ماند. احترام به حریم خصوصی کودک و والدین کمک می‌کند تا روند درمان به خوبی پیش برود. البته این امکان وجود دارد که یک یا چند جلسه طول بکشد تا کودک به روانشناس اعتماد کند.

تجربه

تجربه کمک می‌کند تا روانشناس علائم را در کودک زودتر شناسایی و درمان را آغاز کند. روانشناسانی که از تجربه بالایی برخوردار هستند، به دلیل برخورد با کودکان بیشتر، سریعتر می‌توانند علائم کودک را شناسایی کنند. یک روشناس موفق و باتجربه می‌تواند حتی کودکانی که خجالتی هستند را نسبت به خود جذب کند.

دانش بالا

کودکان ممکن است در طول دوران زندگی خود با مسائل گوناگونی روبرو شوند، روانشناس باید نسبت به تمامی مسائلی که ممکن است یک کودک را درگیر کند، آگاهی بالایی داشته باشد تا بداند چگونه با کودک در شرایط خاص برخورد کند. روانشناسانی که از سطح دانش بالایی برخوردار هستند، این توانایی را دارند تا از اطلاعات دریافتی و تجزیه و تحلیل آن‌ها بهترین راه حل‌ها را ارائه دهند.

صبوری

صبر یکی از فاکتورهای مهم بهترین روانشناس کودک تهران است. کار با کودکان همیشه سخت بوده است و برای روانشناسان نیز این موضوع سخت‌تر خواهد بود، چرا که کودکی که باید تحت درمان قرار بگیرد از نظر روحی ممکن است دچار مشکلاتی باشد. این روانشناس دلسوز و صبور است که می‌تواند به کودک کمک کند تا دوران درمان را به پایان برساند.

کنترل احساسات

بهترین روانشناس کودک کسی است که بتواند بر احساسات خود غلبه و آن را کنترل کند. ممکن است روانشناس در طی دوران کاری خود با کودکانی روبرو شود که هر یک مشکلات ناراحت کننده‌ای داشته باشند. اگر روانشناس نتواند بر احساسات خود غلبه کند قطعاً در دوران کاری خود با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

مهارت بالا

یک روانشناس کودک می‌تواند در طول دوران کاری خود با کودکان بسیاری روبرو شود. از این رو باید این مهارت و توانایی را داشته باشد تا انواع مسائل روانی، شناختی، فکری و رفتاری که هر یک دارای زیر مجموعه‌های بسیاری هستند را به درستی برطرف کند. اگر روانشناس نتواند به خوبی حرف‌های کودک را گوش دهد، نمی‌تواند راه درمان درستی را انتخاب کند. از طریق خوب گوش کردن است که اطلاعات پنهان کودک کشف می‌شود. مطالعه و افزایش دانش کمک می‌کنند تا روانشناس از طریق متد و روش‌های مدرن، ناتوانی‌ها و مشکلات کودک را برطرف کند.

 

نحوه فعالیت روانشناس کودک

برخی از تغییرات رفتاری، روانی و شناختی در کودکان، منجر به نگرانی والدین می‌شود و تصمیم می‌گیرند همراه کودک خود به روانشناس مراجعه کنند. البته توصیه می‌شود والدینی که حتی کوچک‌ترین تغییر را در کودک خود احساس نکرده‌اند نیز به روانشناس کودک مراجعه کنند؛ چرا که برخی از اختلال‌ها پنهان هستند و در کودکی خود را نشان نمی‌دهند.

تشخیص اختلال

روانشناس ابتدا اطلاعاتی را در قالب یک پرسشنامه در مورد کودک دریافت می‌کند. بر اساس اطلاعات و نگرانی والدین، موضوع مورد نظر در کودک با آزمایش‌ها و تکنیک‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از ارزیابی و تشخیص اختلال در کودک راه حل‌ها و رویکردهای مناسب ارائه می‌شود.

ارائه راه حل

بهترین روانشناس کودک تهران باید مشکلات کودک را به درستی تشخیص دهد تا رویکردی را برای درمان ارائه دهد که کودک حداکثر بهره مندی را ببرد. ارائه یک برنامه درمانی مناسب و مفید کمک می‌کند تا رفتارهای منفی کودک کاهش و رفتارهای مثبت او بیشتر شود. گاهی ممکن است از متدها و روش‌های مختلف کودک تحت درمان قرار گیرد. درمان فردی، خانوادگی و نوروفیدبک از جمله متدهای درمانی است که با توجه به اختلال کودک انتخاب می‌شوند.

نتیجه گیری و جمع بندی

کودکان نیز می‌توانند همچون بزرگسالان از برخی اختلالات روانی، عاطفی، شناختی و اجتماعی رنج ببرند. بهترین روانشناس کودک تهران با توجه به شناخت کافی از روحیات و احساسات کودکان می‌تواند این اختلالات را در سن کم تشخیص و از پیشرفت اختلال جلوگیری کند. اگر برخی از مسائل و مشکلات کودک، در کودکی درمان نشود، در بزرگسالی به چالش‌های بزرگتری تبدیل می‌شوند. در نتیجه والدین باید با درک کوچک‌ترین تغییرات در کودک خود به روانشناس کودک مراجعه کنند. با مراجعه به بهترین روانشناس کودک، آینده فرزند خود را تضمین کنید.

Rate this post

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد