021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

بهترین کلینیک روانشناسی کودکان تهران کجاست ؟

بهترین کلینیک روانشناسی کودکان تهران کجاست ؟

بسیاری از مشکلات و اختلالات روحی که ما در دوران جوانی و بزرگسالی با آن‌ها مواجه می‌شویم، نشأت گرفته از دوران کودکی ما هستند. به همین دلیل است که بیشتر روانشناسان و مشاوران ریشه مشکلات و اختلالات روحی و روانی را در آنالیز خاطرات دوران کودکی شخص، پیدا می‌کنند. امروزه تعداد مراجعه‌کنندگان به مطب‌ها و کلینیک‌ روانشناسی نسبت به سال‌های گذاشته افزایش پیدا کرده است. این بدان معناست که مردم برای روح و روان خود به اندازه جسم اهمیت قائل هستند. اما آیا با ویژگی‌های بهترین کلینیک روانشناسی کودکان آشنا هستید؟ در ادامه با ما باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

همکاران روانشناسی کودک در کلینیک طبیب

نسرین شیرازی
سرکار خانم نسرین شیرازی کارشناس ارشد روانشناسی کودک

اهمیت مراجعه به روانشناس کودک

کودکان از روحیه بسیار حساسی برخوردار هستند و مسائل مختلفی بر روی آن‌ها تأثیر مثبت و منفی دارد. به همین جهت ما به عنوان بزرگسال و والدین کودکان باید همواره از روح و روان آن‌ها به خوبی محافظت کرده و در صورت لزوم برای سلامت روان کودک به روانشناس مراجعه کنیم. کوتاهی در رسیدگی به مشکلات روحی کودکان، مسائل حاد و بزرگ‌تری را در دوران نوجوانی و جوانی به همراه خواهد داشت.

برخی از والدین از اهمیت این موضوع غافل بوده و آگاهی کافی نسبت به مشکلات مربوط به سلامت روح و روان کودکان ندارند. به همین جهت بسیاری از این کودکان دوران کودکی تا بزرگسالی خود را با انبوهی از مشکلات و اختلالات روانی سپری کرده و زندگی آن‌ها دستخوش تغییرات ناخوشایندی می‌شود.

کلینیک روانشناسی

 

بهترین کلینیک روانشناسی کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

با توجه به تعدد کلینیک‌های روانشناسی و عدم اطلاع از نحوه کارکرد این مراکز، نمی‌توانیم به راحتی و بدون بررسی جوانب به هر مرکزی اعتماد کنیم. در واقع برای این موضوع باید اطلاعات کافی در مورد بهترین کلینیک روانشناسی کودکان داشته باشیم.

زمینه فعالیت کلینیک

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام مراجعه به بهترین کلینیک روانشناسی کودکان باید به آن توجه داشته باشیم، زمینه فعالیت و تخصص مرکز است. برای دریافت نتیجه مطلوب بهتر است به کلینیکی مراجعه داشته باشید که زمینه اصلی فعالیت آن حوزه کودک و نوجوان باشد. البته بسیاری از مراکز مشاوره بخشی از مجموعه خود را به روانشناسی کودکان اختصاص می‌دهند که مراجعه به این مراکز نیز بلامانع خواهد بود.

مدرک مرتبط با تخصص

یکی دیگر از مواردی که در مراجعه به بهترین کلینیک روانشناسی کودکان باید به آن توجه داشته باشیم، مدرک مشاوران و روانشناسان آن مجموعه است. تمامی مشاورانی که در یک مرکز روانشناسی مشغول به فعالیت هستند باید مدرک معتبر در زمینه شغلی‌شان داشته باشند. در غیر این صورت امکان اعتماد به آن‌ها و کلینیک مورد نظر وجود نخواهد داشت.

مجوز کلینیک

پیش از بررسی مدرک حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران یک مجموعه باید نسبت به مجوز کار بهترین کلینیک روانشناسی کودکان نیز دقت ویژه‌ای داشته باشیم. متأسفانه بسیاری از مجموعه‌های فعال در سراسر کشور بدون داشتن مجوز رسمی مشغول به فعالیت هستند که اساس کار آن‌ها باطل بوده و جایی برای اعتماد به آن‌ها وجود ندارد.

ایجاد محیط امن

بهترین کلینیک روانشناسی کودکان باید محیطی امن و آرام برای کودکان باشد. کودکان در این محیط باید از احساس ترس و ناامنی دور باشند تا بتوانند به روانشناس خود اعتماد کرده و مشکلات را با آن‌ها در میان بگذارند. به این ترتیب بزرگسالان و والدین می‌توانند پیش از مراجعه با کودک به کلینیک مورد نظر، محیط و انرژی موجود در آن را بررسی کرده و سپس فرزند خود را به دست مشاوران مجموعه بسپارند.

ارتباط مؤثر روانشناس با والدین

یک کلینیک روانشناسی کودک در حالت کلی با کودکان و نوجوانان سروکار دارد اما نه به این شکل که والدین آن‌ها در جریان تمامی امور قرار نگیرند. بهترین کلینیک روانشناسی کودکان، مرکزی است که کارمندان آن بهترین ارتباط را با والدین داشته و از آن‌ها برای حل مشکل کودکان کمک بگیرند.

تسلط کلینیک به مباحث مختلف روانشناسی

یک مجموعه درمانی زمانی به بهترین کلینیک روانشناسی کودکان تبدیل می‌شود که بر روی موضوعات مختلف تسلط کافی داشته باشد. در واقع شما به عنوان مراجعه‌کننده باید بدون نگرانی به مرکز مورد نظر مراجعه کرده و مشکلات خود را بدون محدودیت با مشاوران مجموعه در میان بگذارید.

 

اختلالات مرتبط با روانشناسی کودک

همانطور که اشاره کردیم بهترین کلینیک روانشناسی کودکان باید توانایی لازم در ارائه مشاوره‌های تخصصی به مراجعه‌کنندگان را داشته باشد. در ادامه به بعضی از این موارد که تسلط بر آن‌ها در حل مشکلات روحی و روانی کودکان تأثیر به‌سزایی دارد، اشاره مختصری خواهیم داشت.

چه زمانی باید به روانشناس کودک مراجعه کنیم؟

به طور کلی ما زمانی ملزم به رسیدگی به مشکلات روحی و روانی فرزندانمان هستیم که رفتارهای همیشگی آن‌ها از حالت نرمال و طبیعی خود خارج شوند. در ادامه به موارد رایجی که معمولا والدین برای رفع آن‌ها به روانشناس یا مشاور مراجعه می‌کنند، اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

افسردگی در کودکان

در سال‌های اخیر اختلال افسردگی در کودکان، روند صعودی داشته است. برای تشخیص این اختلال کافی است به رفتار و امور روزمره کودک خود توجه بیشتری داشته باشیم. کودکانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، در بیشتر موقعیت‌های زندگی حالتی از اندوه و ناراحتی در خود دارند و کمتر با رخداد یا هدیه‌ای خوشحال می‌شوند. همچنین گریه کردن گاه و بیگاه کودک نیز ممکن است نشانه‌ای از افسردگی او باشد.

 

اختلال اضطراب

یکی دیگر از اختلالات رایج بین کودکان، اضطراب و استرس مداوم است. معمولا این دسته از کودکان در مواجهه با مسائل مختلف زندگی به اضطراب مبتلا شده و شما می‌توانید علائمی مانند تعریق زیاد، ملتهب شدن صورت، حالت تهوع و… را در آن‌ها مشاهده کنید. اختلال اضطراب در برخی از کودکان به شکل اضطراب جدایی از والدین نمود پیدا می‌کند.

اختلال اوتیسم

اهمیت مراجعه به روانشناس را می‌توانیم از والدینی جویا شویم که به دلیل کوتاهی در رسیدگی به مشکلات فرزندانشان در زمانی بسیار دیر متوجه اختلال اوتیسم در آن‌ها شده‌اند. اوتیسم یک اختلال عصبی است که به شکل‌های مختلفی بر روی رفتار، ارتباط کودک و روند یادگیری تأثیر می‌گذارد.

معمولا این دسته از کودکان تمایل چندانی به برقراری ارتباط با همسالان خود نداشته و بیشتر گوشه‌گیری و انزوا را ترجیح می‌دهند. عدم اشتیاق به بازی با کودکان دیگر، تمایل نداشتن به نوازش شدن، عدم توانایی برقراری ارتباط چشمی و کلامی با دیگران و… از مهمترین نشانه‌های ابتلای کودکان به اختلال اوتیسم است.

بسیاری از والدین این علائم را جدی نگرفته و تصور می‌کنند فرزند آن‌ها تنها کمی خجالتی و گوشه‌گیر است که با افزایش سن این مشکل بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که شما به عنوان پدر و مادر وظیفه دارید تمامی نشانه‌ها را مهم تلقی کرده و با انتخاب بهترین کلینیک روانشناسی کودکان، در راستای سلامت روح و روان کودک خود قدم بردارید.

اختلال نقص توجه یا بیش فعالی

حتما شما هم واژه بیش فعالی را برای یک بار شنیده‌اید. اختلال نقص توجه یا بیش فعالی یکی از رایج‌ترین اختلالات مرتبط با روانشناسی کودک است که با مراجعه به روانشناس در زمان مناسب می‌توان این اختلال را به بهترین شکل کنترل کرد. کودکان بیش فعال در طول روز بیشتر از همسالان خود تحرک دارند و در اصطلاح همیشه از دیوار راست بالا می‌روند. بازیگوشی هنگام انجام امری مهم مانند تکالیف مدرسه، عدم تمرکز، حواس‌پرتی و… از دیگر نشانه‌های کودک مبتلا به اختلال نقص توجه است.

اختلالات یادگیری و گفتاری

یکی دیگر از مشکلاتی که معمولا والدین برای رفع آن به بهترین کلینیک روانشناسی کودکان مراجعه می‌کنند، عدم توانایی کودک در یادگیری و اختلالات گفتاری است. کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند، توانایی کافی در برقراری ارتباط با دیگران نداشته و برای درمان به تقویت مهارت‌های زبانی و کلامی احتیاج دارند.

اگر کودک شما در مدرسه برای یادگیری کوچکترین موضوعات درسی با مشکل مواجه شده، باید نسبت به این مسئله حساس باشید و در اولین فرصت به بهترین کلینیک روانشناسی کودکان مراجعه کنید. به این دلیل که عدم توجه به این موضوع مهم در آینده فرزند شما را به فردی ناتوان در تحصیل، شغل و روابط اجتماعی تبدیل می‌کند.

 

اهمیت ایجاد اعتماد در کودک

اعتماد کردن به کلینیک روانشناسی و مشاورانی که در آن مرکز فعالیت می‌کنند تنها به بزرگسالان مربوط نمی‌شود. اگر کودکان به روانشناس خود اعتماد نکرده و در اصطلاح او را دوست نداشته باشند، جلسات روان‌درمانی با موفقیت جلو نرفته و ممکن است با شکست روبرو شود. بهترین کلینیک روانشناسی کودکان، مرکزی است که مشاوران حاضر در آن نحوه برقراری ارتباط با کودک و ایجاد صمیمیت بین خود و آن‌ها را به خوبی آموزش دیده باشند. روانشناسان کودک باید حسی از اعتماد، صداقت و محبت بین خود و کودکان ایجاد کرده و برای ثبات آن تلاش کنند.

روانشناسان باتجربه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با مراجعه به یک مرکز روانشناسی، متوجه عدم تجربه کافی مشاوران آن مجموعه شده باشید. تجربه و سابقه کار با کودکان از مهمترین فاکتورهایی است که هنگام انتخاب بهترین کلینیک روانشناسی کودکان باید آن را در نظر داشته باشید. یک روانشناس بی‌سابقه و بدون تجربه کافی ممکن است مشکلات بیشتری برای وضعیت سلامت روح و روان کودک شما ایجاد کند.

زنده نگه داشتن کودک درون

از آنجایی که روانشناسان کودک در طول مدت فعالیت شغلی‌شان همواره با کودکان سروکار دارند باید کودک درون خود را زنده نگه دارند. متخصصین در این حوزه در مواجهه با کودکان باید همانند آن‌ها رفتار کرده و بدین شکل ارتباط مؤثری با کودکان برقرار کنند. همچنین متخصصین باتجربه در بهترین کلینیک روانشناسی کودکان باید قدرت پذیرش خود را در برابر کودک افزایش دهند. لازمه برقراری ارتباط سازنده با کودکان تقویت قدرت پذیرش و درک موقعیت و روحیات آن‌ها است.

یک روانشناس کودک باید شنونده خوبی باشد. شنیدن کودکان شرایط سخت‌تری برای روانشناسان ایجاد کرده و در صورت عدم تجربه و توانایی کافی، ممکن است جلسات روان‌درمانی با موفقیت همراه نباشند.

ایجاد ارتباط سازنده با اطرافیان کودک

اگر قصد انتخاب بهترین کلینیک روانشناسی کودکان را دارید علاوه بر توجه به موارد ذکر شده در این مطلب، باید از نحوه ارتباط کلینیک و مشاوران با والدین و اطرافیان کودک اطمینان حاصل کنید. به این معنا که در طول دوره درمان مشاوران باید با والدین و هر شخصی که به شخصیت و زندگی کودک مرتبط است، ارتباطی بهینه برقرار کنند. در صورتی که کلینیک مورد نظر شما توجه چندانی به این موضوع مهم نداشته باشد، شما می‌توانید اعتبار آن مجموعه را زیر سؤال ببرید.

 

نتیجه گیری و جمع بندی

متأسفانه بسیاری از والدین مشکلات فرزندان خود را امری جدی تلقی نکرده و این طور تصور می‌کنند رفتار آن‌ها کاملا عادی بوده و به کمک مشاور یا روانشناس نیازی ندارند. کوچک‌ترین مشکل و رفتار غیرطبیعی در کودک ممکن است در بزرگسالی به مشکلی بسیار جدی تبدیل شود. به همین جهت متخصصین در این حوزه تلاش می‌کنند در مورد مراجعه به بهترین کلینیک روانشناسی کودکان، فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

Rate this post

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد