021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

ترس از مراجعه به روانشناس

ترس از مراجعه به روانشناس

در دنیای امروز، مراجعه به روانشناس و یا حتی در مواقعی روانپزشک در میان مردم بسیار رواج پیدا کرده است. شاید دلیل اصلی آن را بتوان پیشرفت تکنولوژی و از بین رفتن مسائل کلیشه‌ای و بالا رفتن آگاهی عمومی دانست. ترس از روانشناس که در گذشته بسیار وجود داشت و همین ترس مانع از رفع و درمان خیلی از بیماری‌ها می‌شد، تا حدود نسبتاً زیادی از بین رفته و امروزه افرادی که به مشاوره و درمان احتیاج دارند، به خصوص نسل جوان‌تر، به راحتی به مشاورین متخصص و کلینیک روانشناسی مراجعه کرده و مشکلات خود را برطرف می‌کنند. آن چه در این نوشتار برآنیم، بررسی دلایل ترس از روانشناس و ارائه پیشنهادهایی برای از بین بردن آن ‌است؛ پس در ادامه با ما باشید.

روانشناس چه کسی است؟

روانشناس شخصی است که یک دوره چهار ساله لیسانس از رشته‌های روانشناسی، روانشناسی بالینی و یا رشته مشاوره را گذارنده باشد. در مقاطع بالاتر این فرد می‌تواند دارای مدارک کارشناسی ارشد و یا دکتری باشد. فرد روانشناس با مدارک و تجارب کافی می‌تواند دفتر مشاوره داشته باشد و افراد تحت عنوان بیمار به این فرد مراجعه خواهند کرد. در نظر داشته باشید که فرد روانشناس، مجوز تجویز دارو برای بیمار را نداشته و در مواقعی که دارو را لازم ببیند باید فرد را به یک متخصص و روانپزشک معرفی کند تا داروی مورد نیاز بیمار توسط او تجویز شود. حال ترس از روانشناس چرا در افراد به وجود می‌آید؟

چه مواقعی باید به روانشناس مراجعه کرد؟

قبل از بررسی دلایل ایجاد ترس از روانشناس، خوب است در رابطه با زمان مناسب برای مراجعه به روانشناس صحبت کنیم. آیا تا به حال با خود اندیشیده اید که چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد؟ به طور کلی انسان در طول زندگی خود، در هر برهه با مشکلاتی رو به رو می‌شود که خود تنهایی قادر به حل کردن آن‌ها نخواهد بود؛ البته که مقصود ما بیشتر مشکلات روحی ‌است. هر گاه که احساس کردید دغدغه و مشکل روحی و روانی برای شما ایجاد شده است، صرف نظر از دلایل ایجاد آن، اگر با گذشت مدت زمانی مشخص، همچنان روح شما در حال آسیب دیدن از آن دغدغه مذکور بود، این بدان معناست که شما به تنهایی قادر به حل آن نیستید و احتیاج به کمک فردی به نام روانشناس خواهید داشت.

 

دلایل ترس از روانشناس؛ بررسی و درمان

حال که با فرد روانشناس آشنا شده و زمان مناسب مراجعه به او را نیز می‌دانید، وقت آن رسیده است تا دلایل ترس از مراجعه به این فرد را بررسی کنیم. در ادامه به چند مورد که از رایج‌ترین دلایل مربوط به ترس از روانشناس محسوب می‌شوند، اشاره خواهیم کرد.

رازگشایی از مشکلات

هر فرد مشکلات و دغدغه‌های خود را به صورت یک راز در ذهن و قلب خود دارد. مادامی که آن‌ها فرد را آزار نداده و مشکلات روحی برای او به وجود نیاورده اند، همچنان به صورت راز می‌توانند همراه او باشند. اما در موقعیت‌هایی خاص همین دغدغه‌ها و مشکلات می‌توانند مخل آرامش و آسایش فرد شده و حالت روحی و روانی او را کاملاً برهم زنند. شاید یکی از دلایل ترسیدن از مراجعه به روانشناس، برملا کردن تمامی همین رازهای نهفته در سینه فرد باشد.

برای رفع این مشکل به شما پیشنهاد می‌شود که قبل از مراجعه به روانشناس، ابتدا با خود اندیشیده و چندین بار مشکلات به وجود آمده را برای خود بازگو کنید. شما باید به فرد روانشناس به عنوان یک محرم اسرار و کسی که تحت هیچ شرایطی رازهای شما را برای دیگری فاش نخواهد کرد، نگاه کنید. اگر با این اندیشه به سمت او بروید، دیگر ترسی از صحبت با روانشناس برای شما وجود نخواهد داشت. یادتان باشد که صحبت کردن از مشکلات و دغدغه‌های ذهنی شما، اصلی‌ترین کلید رفع آن‌ها خواهد بود.

انگ دیوانه بودن!

متأسفانه یکی از اشتباهات رایج در بین مردم این است که افراد مراجعه کننده به روانشناس و روانپزشک دارای مشکلات عقلی و جنون هستند! این باور غلط از گذشته و حتی با این همه پیشرفت تکنولوژی اکنون نیز در بین خیلی از مردمان بوده و یکی از اصلی‌ترین عوامل ترس از روانشناس نیز به حساب می‌آید. افراد، این گونه با خود می‌اندیشند که خودشان می‌توانند مشکل خود را حل کنند و مراجعه به مشاور می‌تواند این را ثابت کند که آن‌ها دارای بیماری‌هایی همچون تداخلات روحی و روانی هستند.

برای رفع این مانع به شما پیشنهاد می‌کنیم دید خود نسبت به روانشناس را کاملاً عوض کنید. باید به خود بقبولانید که فرد روانشناس راه کارها و روش‌هایی را می‌داند که می‌تواند شما را از شر دغدغه‌ها و ناآرامی‌های روحی و روانی که دارید برای همیشه خلاص کند. اگر نگرانی شما این است که دیگران متوجه شوند که شما به روانشناس مراجعه کرده اید، اصلاً لازم نیست آن‌ها را در جریان بگذارید. این مسئله می‌تواند فقط بین شما و روانشناس انتخابی شما بماند؛ تا این گونه احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

عدم آگاهی کافی از بیماری

یکی دیگر از دلایلی که موجب ایجاد ترس از مراجعه به روانشناس می‌شود، این است که فرد نسبت به بیماری و دغدغه‌های خود و اهمیتی که رفع آن‌ها دارد، ناآگاه است. بنا بر گفته متخصصان، خیلی از افراد بر این باورند که مشکلات در زندگی برای همه وجود دارد و باید خودمان تلاش کنیم تا آن‌ها را برطرف کنیم. شاید این گفته به طور کلی درست باشد و بر همگان ثابت شده است که پدیده زندگی، چیز ساده‌ای نیست و آمیخته با مشکلات فراوان است؛ اما آیا در همه مواقع و در رویایی با همه مشکلات، خود فرد قادر به حل تک تک آن‌ها خواهد بود؟ قطعاً خیر!

ترس از روانشناس در فرد برای این ایجاد شده است که اگر به او مراجعه کند بدین معنا خواهد بود که مشکلات او خیلی بزرگ هستند. اما گاهی واقعاً این مشکلات بزرگ و بغرنج هستند و ما باید سنگینی بار آن‌ها را با کمک روانشناس از دوش خود برداریم. به شما توصیه می‌کنیم اگر دغدغه‌های ذهنی و تداخلات روحی تا حدی پیش رفته است که در هر روز حداقل یک بار شما را درگیر می‌کند، بدون هیچ ترس و واهمه، حتماً به روانشناس مراجعه کنید.

هزینه‌های بالا برای مراجعه به روانشناس

یکی دیگر از دلایلی که از اهمیت بالایی در ایجاد ترس از روانشناس برخوردار است، هزینه‌های بالایی است که باید برای هر مراجعه به عنوان ویزیت پرداخت شود. نکته مهم این جاست که خیلی از مواقع باید حداقل تا سه جلسه به مشاور مراجعه کرد تا مشکل به طور کلی حل شده و راه حلی برای آن پیدا شود. ابتدا لازم است به شما یادآور شویم که رفع هر گونه مشکل و تداخلات روحی و روانی شما توسط روانشناس، آنقدر با ارزش است که هزینه‌هایی که در مقابل آن باید پرداخت کنید واقعاً ناچیز به شمار می‌آید؛ سلامت روح و روان شما پر اهمیت‌تر از هر چیزی ‌است.

اما با این حال اگر به دنبال کاهش هزینه‌های مربوط به روانشناسان هستید، می‌توانید مؤسساتی را پیدا کنید که به صورت دولتی بود و یا مراکز خیریه هستند و قطعاً هزینه‌ها در آن‌ها نسبت به مراکز خصوصی بسیار پایین‌تر خواهد بود. البته که اگر در ارگان خاصی مشغول به کار و یا دانشجو هستید نیز می‌توانید از امکاناتی که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود، با نازل‌ترین قیمت‌ها استفاده کنید.

Rate this post

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد