021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

آیا من ام اس دارم ؟

آیا من ام اس دارم ؟

آیا من ام اس دارم ؟ با یک جستجوی کوتاه در اینترنت لیست بلند بالایی از مقالات که متاسفانه گاها توسط افراد غیر متخصص نوشته شده،در مورد بیماری ام اس خواهید یافت.


بارها مراجعین با اضطراب شدید و روانی آشفته به کلینیک مغز و اعصاب طبیب مراجعه میکنند و تقریبا همگی با یک جمله مشترک،توصیف علت میکنند:در اینترنت علائم مربوط به بیماری را جستجو کردم،نوشته بود من ام اس دارم .
گاهی آنقدر میزان دلهره بالاست که اطمینان بخشی پس از اخذ شرح حال درست و معاینات لازم نیز ناکافی به نظر می‌رسد و بیمار اصرار به انجام MRI دارد و ممکن است جهت آسودگی خیال به چندین و چند متخصص داخلی مغز و اعصاب دیگر نیز مراجعه کند.
در این گفتار به این سوال به ظاهر ساده اما مهم خواهیم پرداخت : آیا من ام اس ( MS ) دارم ؟

 

کلینیک داخلی مغز و اعصاب

آیا گز گز یا بی حسی در بدن نشانه ام اس است؟

هر دو علامت،علائم شایع در ام اس هستند اما هر بی حسی یا گز گزی به معنای بیماری ام اس نیست.
قاعدتا بارها برای همه ما پیش آمده که عضوی از بدنمان بصورت موقت دچار بی حسی شود و معمولا هم بصورت خودبخود و عرض زمان کوتاهی بهبود میابد.
اما در ام اس این حس ناخوشایند با درد ،خارش،سوزش همراه است.علایم اصولا خفیف اما نسبتا مداوم و آزاردهنده و محدود به یک قسمت از بدن(مثلا یک دست،پا،یا یک نیمه صورت )است اما فرضا در بیماران با اختلال اضطرابی کل بدن‌ به یکباره یا در یک بازه زمانی کوتاه درگیر می‌شود و معمولا هم بصورت ناگهانی بهبود میابد،حال آنکه در ام اس علائم تدریجی شروع شده،با گذشت زمان بدتر می‌شوند و گاها روزها تا هفته ها بهبودی آنها زمان میبرد.

پرش عضلانی دارم،آیا به ام اس مبتلا شدم؟

برای بسیاری از ما پیش آمده که اصولا بدنبال یک واقعه ناخوشایند یا اضطراب طولانی مدت و شدید،گوشه پلک چشمها،بخشی از عضلات صورت یا بدنمان دچار پرشهای مکرر شده است.خوشبختانه عمده این پرشهای عضلانی جز علایم ام اس نیستند و با برطرف شدن عوامل استرس زایا با درمان‌های دارویی اصولا ساده و با دوز پایین این داروها قابل بهبودی هستند.

آیا سنگینی پا نشان دهنده ام اس است ؟

یکی از علایم شایع ام اس احساس سنگینی اندام‌ها بخصوص اندام‌های تحتانی است که باعث می‌شود فرد نتواند مدت طولانی روی پاهای خودش بایستد .این علامت اصولاهمراه با ضعف زیاد و خستگی قابل ملاحظه رخ می‌دهد،اختصاصی بیماری ام اس نیست و در بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته های مغزی،بیرون زدگی دیسک های بین مهره های کمری،تنگی کانال نخاعی و بیماری‌های عضلانی مانند میاستنی گراویس رخ میدهدو جهت تشخیص مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب الزامی است.

خستگی بیش از حد و نامتعارف دارم پس ام اس گرفته ام ؟

خستگی شدید جز علائم شایع ام اس است و حداقل نزدیک به هفتاد درصد بیماران در دوره هایی از بیماری یا حتی زمان دریافت داروهای ضد ام اس از آن شکایت دارند.اما خستگی به تنهایی هرگز نشان دهنده ام اس حتی نوع خفیف آن نیست و نباید به تنهایی ملاک ارزیابی بیماری باشد.

آیا سرگیجه و عدم تعادل نشانه بیماری ام اس است؟

دلایل بسیار متنوعی برای ایجاد سرگیجه بخصوص از نوع ناگهانی و پرسر و صدای آن به لحاظ شدت و همچنین برای عدم تعادل ذکر شده که ام اس هم یکی از آنهاست.نکته مهم اولیه،افتراق سرگیجه واقعی ازاحساس سبکی سر و منگی به وسیله اخذ شرح حال دقیق و معاینه کامل توسط متخصص مغز و اعصاب می‌باشد.زیرا عمده موارد مراجعه به علت سرگیجه،دلایل دیگری به غیر از ام اس دارند که از شایعترین آنها می‌توان به جابجایی مایع گوش میانی،همراهی با سردرهای میگرنی و آرتروز مهره های گردنی اشاره کرد.

تاری دید دارم،پس به ام اس مبتلا شده ام؟

تاری دید بخصوص اگر همراه با درد زمان حرکت دادن چشمها و ضعف در افتراق رنگ‌ها باشد یکی از علایم شایع و مهم در بیماری ام اس است.
این علامت بعلت التهاب در عصب چشمی رخ داده و باعث محدودیت بینایی می‌شود،پس اگر مثلا شما قادر هستیدحتی از فاصله دور عقربه ثانیه شمار ساعت دیواری یا زیرنویس تلویزیون را ببینید و بخوانید،احتمالا شما ام اس ندارید!

در ام اس تاری دید بصورت تدریجی آغاز می‌شود و علیرغم درمان به آهستگی فروکش میکند و نیازمند معاینه دقیق و بررسی‌های دقیق‌تر شامل انجام نوار عصب چشمی می‌باشد.

در گزارش ام آر آی من وجود لکه های سفید گزارش شده ،من قطعا ام اس دارم؟

در کتابها و مقالات تخصصی جهت تشخیص ام اس بارها ذکر و تاکید شده که نباید علت بهتری برای توجیه بیماری داشته باشیم و حتما در ابتدا باید دلایل مهمتر و موجه تر رد شوند و سپس به تشخیص ام اس برسیم.
بیماری‌های متعدد بسیاری از جمله پرفشاری خون،میگرن،التهاب عروق مغز،عوامل ارثی،حتی بالا رفتن سن می‌تواند باعث بروز این لکه ها شود پس هر لکه سفیدی در مغز بیانگر ام اس نیست و نیازمند بررسی دقیق تشخیصی توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب در بهترین کلینیک مغز و اعصاب تهران می‌باشد.

خواهر یا برادرم ام اس دارند،پس من هم به ام اس مبتلا میشوم؟

متاسفانه آنقدر میزان ترس از بیماری در بین اعضای یک خانواده که یک نفر از آنها سابقه ابتلا به ام اس دارد بالاست که حتی با علایم ساده مانند خستگی،کزگز اندام‌ها،هراسان و آشفته خود را به متخصص میرسانند که به جهت ام اس بررسی شوند،خوشبختانه هر چند که به لحاظ آماری شانس ابتلا در بستگان نزدیک فرد بیمار ،از جمعیت عادی بیشتر است،اما شیوع کلی و احتمال توارث تقریبا نزدیک به سه تا پنج درصد است ،پس این مساله نیاز به بزرگنمایی ندارد.
سخن آخر:
اگر به هر دلیلی در مورد ابتلا به ام اس نگران هستید،به جای خود تشخیصی،اضطراب و وسواس بیش از حد در مورد بیماری یا استفاده از نظرات افراد غیر متخصص و بعضا نا آگاه ،به متخصصین مغز و اعصاب مراجعه کنید ،تا از سردرگمی و بعضا سوگراییهای منفی جلوگیری کنید.

دکتر عاصفه موسوی متخصص داخلی مغز و اعصاب

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد