021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

در صحبت با روانپزشک چه بگوییم

در صحبت با روانپزشک چه بگوییم

این روزها حجم فشارهای روانی و استرس‌های روزانه، نیاز به صحبت کردن با روانپزشک را برای اغلب افراد ایجاب می‌کند. عموماً اغلب افراد ارتباط با روانپزشک را امری غیرممکن می‌پندارند. این احساسات و تفکر ازآنجا نشات می‌گیرد که اغلب ما احساس خود را به‌درستی نمی‌شناسیم و آن را مشابه یک کلاف سردرگم در نظر می‌گیریم. به نظر شما بهترین روش صحبت با روانپزشک چگونه است؟ در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که برقراری ارتباط و صحبت کردن در جلسه‌های مشاوره کلینیک روانپزشکی با روانپزشک چقدر می‌تواند ساده باشد؛ پس تا انتهای با ما همراه باشید.

گام‌های نخست صحبت کردن با روانپزشک

شاید از خود بپرسید بهترین استراتژی برای صحبت کردن و مراجعه به روانپزشک با توجه به‌وقت محدودی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، چه شرایطی باید داشته باشد؟ در ابتدا لازم است این نکته را بدانید که هم روانپزشکان و هم روانشناسان، مدرک دکتری در رشته خود دارند، اما ازلحاظ حوزه درمان، روش‌های متفاوتی را با یکدیگر در پیش می‌گیرند. روان‌پزشکان در حوزه پزشکی و دارو نیز مهارت دارند به همین دلیل برای بهتر شدن روند درمان امکان تجویز دارو را نیز خواهند داشت. این در حالی است که روانشناسان برای درمان و بهبود شرایط فرد از مهارت‌های کلامی، تقویت اعتمادبه‌نفس و مواردی از این قبیل بهره می‌برند.

کلینیک روانپزشکی

درهرحال تصور صحبت با روانپزشک ممکن است برای برخی افراد دلهره‌آور یا خجالت‌آور باشد. به همین دلیل نکات زیر می‌تواند پیش‌زمینه‌های خوبی را برای ایجاد شرایط آرامش‌بخش‌تر فراهم آورد. درصورتی‌که شما در زمان مواجه با روانپزشک آرامش خاطر داشته باشید به‌احتمال‌زیاد از مراجعه به روانپزشک نیز راضی خواهید بود. نکات زیر به شما برای ایجاد محیطی آرامش‌بخش‌تر کمک می‌کند.

پیدا کردن روانپزشک مورداطمینان

ازآنجایی‌که روان‌پزشکان دوره پزشکی خود را به‌صورت تخصصی گذرانده‌اند ممکن است هرکدام از آن‌ها رفتار و عملکرد خاصی برای تشخیص و درمان انواع اختلالات و مشکلات روحی در پیش بگیرند. همه ما می‌دانیم که روانپزشکان، تخصص کافی و مهارت لازم را برای درمان انواع بیماری‌ها دارند، اما ممکن است صبوری یا آرامش کافی برای ایجاد محیطی اطمینان‌بخش را نداشته باشد. به همین دلیل پیدا کردن روانپزشک خوب و مناسب که توانایی برطرف کردن نیازهای شما را داشته باشد، ضروری است.

اغلب افراد بر این باورند که صحبت با روانپزشک به نسبت روانشناس سخت‌تر است. این افراد دلیل این موضوع را ایجاد شرایط راحت‌تر توسط روانشناس بیان می‌کنند. بااین‌وجود ما به شما اطمینان می‌دهیم که به‌راحتی می‌توانید روانپزشکی که با خلقیات و روحیات شما سازگاری بیشتری دارد، پیدا کنید.

 

روانپزشک

درصورتی‌که در جلسات قبلی مراجعه به روانپزشک شرایط بهتر و نتیجه‌گیری بهتری برای شما حاصل شده، کافی است آن را با روانپزشک خود در میان بگذارید. مثلاً کافی است به او بگویید که در جلسات اخیر مشابه قبل شرایط بهتری برای درمان یا کنترل احساسی شما صورت نگرفته است. صحبت کردن در مورد نیازها و احساسات شما، به روانپزشک این فرصت را می‌دهد که جنبه‌های بیشتری از خصوصیات اخلاقی‌تان را بشناسد و روش بهتری را برای درمان انتخاب کند.

 

اولین جلسه، حیاتی است

تفاوتی ندارد که شما برای بار اول در زندگی‌تان به روانپزشک مراجعه می‌کنید یا به‌تازگی با روانپزشکی جدید آشنا شده‌اید؛ درنهایت آماده شدن برای اولین جلسه صحبت با روانپزشک بسیار مهم است. اولین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که با ذهنی باز برای مشاوره و درمان نزد روانپزشک بروید. فراموش نکنید که داشتن هرگونه پیش‌زمینه و افکار قضاوت‌گرایانه می‌تواند باعث ایجاد استرس و تشویش در شما شود.

تنها کاری که باید بکنید این است که به پزشک خود اطمینان داشته باشید و به فرآیند شرایط درمان اعتماد کنید. شاید در جلسه اول و شاید در جلسه‌های بعدی با سؤال‌های زیادی از طرف روانپزشک مواجه شوید، این شرایط بدان معنا نیست که روانپزشک به شما اعتماد ندارد؛ بلکه با سؤال‌های متفاوت سعی در شناخت اصل مشکل از جانب شما خواهد داشت.

شما زمان محدودی در اختیار دارید

نکته دیگری که در زمان صحبت با روانپزشک باید از آن آگاه باشید، محدودیت زمان است. شاید در جلسات اولیه حضور و مراجعه به روانپزشک از ساعات مشاوره بیشتری برخوردار باشید و در پی آن با حضور در جلسات پیگیری، زمان کمتری برای بیان مشکلات به دست آورید. به همین دلیل بهتر است تا جای امکان موانع و مشکلاتی که به روحیات شما آسیب می‌زند را با پزشک خود در میان بگذارید تا از زمان خود نهایت استفاده را کرده باشید.

ویزیت روانپزشک

برای اینکه از زمانی که در اختیار شما قرار داده‌شده نهایت استفاده را ببرید، شاید بهتر باشد قبل از مراجعه به روانپزشک و صحبت با او، هر مسئله‌ای که به ذهنتان می‌رسد را در برگه‌ای یادداشت کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا بدون سردرگمی در زمان صحبت با روانپزشک خواسته‌ها، دغدغه‌ها، مشکلات و مواردی از این قبیل را بیان کنید.

 

اینجا، جایی است که باید صحبت کنید!

همان‌طور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای تشخیص بیماری‌های جسمی وجود دارد. شاید اغلب بیماری‌های جسمی با یک آزمایش خون ساده تشخیص داده شوند؛ این شرایط برای بیماری‌های مربوط به حوزه روان ممکن نیست. امکان ندارد که پزشکی با آزمایش خون، افسردگی را در فردی تشخیص دهد! تنها راهی که به شما و روانپزشک برای تشخیص بهتر و در پی آن درمان کمک می‌کند، صحبت کردن است. شما باید از احساسات، دغدغه‌ها، ناراحتی‌ها، عواملی که باعث ناراحتی روحی شما می‌شود و تمامی عوامل این‌چنینی را در زمان صحبت با روانپزشک بیان کنید. این کار به پزشک کمک می‌کند که تمامی جنبه‌های روحی شما را به‌صورت واضح بشناسد.

شاید شما هم در زمان صحبت و مراجعه به روانپزشک ندانید دقیقاً باید در مورد چه مطلبی صحبت کنید. شما مشکل و احساس ناخوشایند خود را احساس می‌کنید، اما نمی‌دانید این مشکل از کجا به وجود آمده است.

صحبت با روانپزشک با چند تکنیک ساده

شاید افراد در مواجهه با روانپزشک بر این باور باشند که مشکل آن‌ها مشابه کلافی سردرگم شده است. به همین دلیل نمی‌دانند دقیقاً از کجا و در مورد چه موضوعی صحبت کنند. همه این افراد عقیده دارند درصورتی‌که توانایی پیدا کردن سر این کلاف را داشتند، مشکل به‌خودی‌خود حل می‌شد؛ به همین دلیل توانایی صحبتی راهگشا را با روانپزشک ندارند. شاید در برخی مواقع که مشکلات به‌صورت بالقوه زندگی را برای فرد سخت کرده است، بشود به افراد برای داشتن این احساس حق داد، اما نباید دست روی دست گذاشت. در ادامه شما را با چند نکته مهم برای برقراری ارتباط هرچه بهتر با روانپزشک آشنا می‌کنیم.

 

هر چه به ذهنتان می‌رسد بگویید

شاید احساسات و افکاری که در مورد مشکلاتتان دارید، برای شما نامفهوم باشد، اما روانپزشک با صحبت‌هایی که در مورد احساساتتان دارید، تا حد زیادی مشکل شما را درک می‌کند. توانایی و تخصص روانپزشک در آن است که از همین گوشه نظراتی که به احساساتتان دارید مشکل شما را درک کنند؛ پس از صحبت کردن خجالت نکشید. حتی اگر تنها مشکل شما در زندگی این است که به‌تازگی اندکی بی‌حوصله شده‌اید، آن را بیان کنید. با صحبت کردن هرچه بیشتر، پزشک علت این بی‌حوصلگی را پیدا می‌کند.

شاید مشکل در گذشته باشد

همیشه صحبت با روانپزشک در مورد مشکلات حال حاضر، اندکی سخت‌تر از صحبت کردن در مورد گذشته است. این روش یکی از تکنیک‌های تائید شده به شمار می‌رود؛ اگر نمی‌توانید در مورد زمان حال صحبت کنید به گذشته بروید. جالب است بدانید که اغلب مشکلاتی که به‌تازگی با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنید، ریشه درگذشته و حتی بچگی دارد. شاید حتی اتفاقاتی که درگذشته افتاده، آن‌چنان بااهمیت جلوه نکند، اما تأثیر خود را بر رفتار و تصمیم‌گیری‌های بزرگ‌سالی گذاشته است؛ پس بی‌پروا باشید. احساسات و عواطف بچگی شما بخشی از خود واقعیتان است؛ در مورد آن دوره از زندگی، با خیال راحت صحبت کنید.

 

خود را سانسور نکنید!

خودسانسوری مشکل بزرگ انسان عصر تکنولوژی است. افراد حتی زمانی که در اتاق درمان حضور دارند (جایی که قرار است فضای امنی برای کشف احساسات وجود داشته باشد) باز خودسانسوری می‌کنند. این خودسانسوری شامل تمامی رفتارها و عکس‌العمل‌هایی است که برای فرد شرم‌آور و نادرست به نظر می‌رسد. شاید این رفتار ناشی از نیاز به تائید و تمجید از طرف مقابل باشد. همه ما می‌خواهیم افراد مقابل ما را تائید کنند؛ به همین دلیل رفتارهای نادرستمان را از ترس توبیخ شدن از جانب روانپزشک بیان نمی‌کنیم.

جالب است بدانید صحبت با روانپزشک در مورد همین رفتارهایی که از آن‌ها خجالت‌زده‌ایم نیز به روند درمان کمک می‌کند. درمانگر به‌واسطه شناخت همین رفتارها، شخصیت شما را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

از رویاهای خود بگویید

یکی دیگر از راهکارهایی که برای شروع صحبت با روانپزشک مناسب است، صحبت کردن در مورد رویاهای شما خواهد بود. اگر نمی‌دانید دقیقاً از کجا صحبت کنید، به سراغ رویاهایتان بروید. رویاها، بخش بزرگی از نیازهای فردی و اجتماعی شما را در پرده‌ای از زیبایی و خیال‌پردازی بیان می‌کنند. به همین دلیل روانپزشک با شناخت این نیازها، بخش بزرگی از مشکلات را کشف می‌کند.

جمع بندی و نتیجه گیری

این روزها به نسبت گذشته، انسان عصر تکنولوژی نیاز برای داشتن صحبت با روانپزشک و کمک گرفتن از او را حس می‌کند. روانپزشکان تمامی‌روش‌ها و راهکاری‌های دارویی و درمانی را برای بهبود شرایط روحی افراد می‌شناسند. مشکلی که در مواجه با مشکلات برای اغلب افراد به وجود می‌آید این است که نمی‌دانند در مراجعه به روانپزشک چه بگویند. در این مقاله چند راهکار مهم برای راحت‌تر شدن شرایط صحبت در حضور روانپزشک را بیان کردیم؛ امیدواریم این نکات به شما کمک کنند تا شرایط بهتری را تجربه کنید.

4.3/5 - (9 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد