021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

طب سوزنی چیست ؟

طب سوزنی چیست ؟

کشور چین، مهد طب سنتی به حساب می‌آید. انواع روش‌های درمان و داروهای گیاهی در این کشور محبوبیت فراوانی داشته و کاربردی هستند. یکی از شاخه‌های طب سنتی چینی نیز طب سوزنی است. طب سوزنی یا همان سوزن درمانی، روشی است که برای تسکین بسیاری از دردها در نواحی مختلف بدن، نه تنها در کشور چین بلکه امروزه در خیلی از دیگر کشورهای جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که بیان کردیم، هدف اصلی از این روش درمانی سنتی، برطرف کردن درد در نواحی مختلف بدن است. از زمان ظهور این علم تا به امروز، بحث‌ها و ادعاهای فروانی توسط اطبا و دانشمندان مختلف بر روی آن انجام شده است. خیلی از افراد بر این باورند که در طب سوزنی، انرژی‌های بدن به حالت تعادل رسیده و به همین دلیل، درد از بین می‌رود. از طرفی دیگر هستند افرادی که بر این اعتقادند که درمان از طریق این سوزن‌ها، ریشه در اعصاب بدن انسان دارد. در هر حال حقایق فراوانی در رابطه با این روش درمان سنتی وجود دارد که ما در این نوشتار تصمیم داریم شما را بیش‌تر با آن‌ها آشنا کنیم. پس در ادامه با ما باشید تا هر آن چه که در ارتباط با این روش درمانی وجود دارد را بدانید.

طب سوزنی چیست؟

همان طور که پیش‌تر نیز بیان کردیم، طب سوزنی با نام انگلیسی Acupuncture یک روش درمان چینی است. در این روش درمان سنتی، سوزن‌هایی خیلی باریک و ریز در نقاط مختلف بدن بر روی سطح پوست قرار می‌گیرند. اما چرا؟ مهم‌ترین نکته‌ای که ذهن هر فرد را در رابطه با این روش درمانی به خود درگیر می‌کند این است که چگونه با قرار دادن سوزن‌هایی خیلی باریک بر روی پوست بدن در نقاط مختلف، درد در آن نواحی کاسته خواهد شد.

طب سوزنی چیست ؟

اطبا چینی این روش درمانی را بر پایه انرژی‌ها انجام می‌دهند. آن‌ها معتقدند که انرژی چه در داخل و چه در خارج از بدن، در مسیرهایی با نام کانال در حال رفت آمد است. حال اگر به هر دلیلی قسمتی از این کانال‌ها مسدود و یا بلوکه شود، انرژی دیگر نمی‌تواند در گذر باشد و در نتیجه درد در آن ناحیه ظاهر می‌شود. پس با فرو کردن سوزن‌ها در آن قسمت از بدن، کانال انرژی از حالت گرفتگی و مسدود بودن خارج شده و در نتیجه، درد تسکین پیدا می‌کند.

همان طور که پیش‌تر نیز بیان کردیم، عقاید در زمینه طب سوزنی متفاوت است. خیلی از اطبا به خصوص پزشکان جوامع غربی، طب سوزنی را بر پایه انرژی‌ها انجام نداده و آن‌ها به نورون‌ها و یا اعصاب اعتقاد دارند. به گفته این پزشکان، با ورود سوزن به نواحی مختلف بدن، با برخورد سوزن‌ها به اعصاب در آن ناحیه، ماهیچه و بندها تحریک شده و از این طریق، درد در آن ناحیه کاهش می‌یابد.

 

طب سوزنی چگونه انجام می‌شود؟

با این که این روش یکی از روش‌های درمان طب سنتی است، اما باید حتماً برای استفاده از آن به پزشک متخصص مراجعه کرد. هیچ گاه بدون تشخیص متخصصین در این زمینه به تحت درمان قرار گرفتن با این روش اقدام نکنید. بعد از مراجعه به پزشک متخصص در زمینه طب سوزنی، او تشخیص می‌دهد که درد موجود در بدن شما نشات گرفته از کدام قسمت از بدن است. به بیانی دیگر، محل گرفتن انرژی را تشخیص می‌دهد. سپس با توجه به تشخیص خود، به فرو کردن سوزن‌ها در محل مناسب از بدن شما اقدام می‌کند. این کار از ظرافت و دقت خاصی برخوردار است که به همین دلیل حتماً باید به فرد متخصص مراجعه کنید. بسته به نوع درد و محل آن، ممکن است تا چند جلسه درمان برای شما تجویز شود. هر جلسه حدود 15 تا 30 دقیقه طول خواهد کشید.

انواع مختلف طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی با توجه به خاستگاه آن که در کدام کشور باشد و همچنین با توجه به روش انجام آن، انواع مختلفی خواهد داشت. در ابتدا خاطر نشان کردیم که این روش سنتی یک روش درمانی از کشور چین است، اما در خیلی دیگر از کشورهای شرق آسیا، مانند کره، تایوان، ژاپن و… نیز پیشینه‌ای طولانی دارد. پس یکی از روش‌های تقسیم بندی طب سوزنی بر اساس کشور ابداع کننده آن است و بر همین اصل، دسته‌های مختلفی هم چون موارد زیر را برای آن در نظر می‌گیرند:

 

انواع طب سوزنی

  1. طب سوزنی کره جنوبی
  2. طب سوزنی کره شمالی
  3. کشور ویتنام

البته انواع دیگری مربوط به دیگر کشورها و حتی کشورهایی غربی که امرزه عقیده ی فراوانی بر این روش درمانی سنتی پیدا کرده اند، وجود دارد. تفاوت در هر کدام از این روش‌ها به نوع سوزن‌هایی که استفاده می‌شود و نحوه استفاده از آن‌ها بر می‌گردد. البته باید گفت تقسیم بندی‌های دیگری نیز برای طب سوزنی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • روش طب سوزنی سنتی چینی (TCM)
  • طب سوزنی پنج عنصری
  • روش درمانی سوزنی گوش
  • طب سوزنی الکتریکی
  • روش سوزنی پوست سر
  • طب فشاری
  • طب سوزنی پزشکی (مربوط به جوامع غربی)
  • طب سوزنی اجتماعی (اشاره به درمان‌های گروهی و جنبش هواداران این روش درمانی در جوامع مختلف)

همان طور که مشاهده کردید، بر اساس زادگاه طب سوزنی و طریقه انجام کار و همچنین نوع سوزن‌هایی که استفاده می‌شود، انواع مختلفی از این روش درمانی سنتی که عموماً به عنوان یک روش درمانی چینی در نظر گرفته می‌شود را می‌توان بر شمرد.

 

فواید روش درمانی طب سوزنی چیست؟

روش درمانی طب سوزنی نیز مانند هر روش درمانی دیگر، فواید و مضرات خاصی را خواهد داشت که در این قسمت برآنیم که چندی از فواید فراوان این روش درمانی را برشماریم:

  • کاربرد این روش برای گستره‌ای عظیم از بیماری‌ها
  • روشی کاملاً طبیعی بدون دخالت هیچ گونه ماده شیمیایی
  • بدون نیاز به عمل جراحی و بیهوشی
  • زمان بر نبودن و انجام شدن آن در چند دقیقه
  • قابلیت ترکیب شدن با سایر روش‌های درمانی
  • روشی کاملاً مناسب و کاربردی برای جایگزین شدن با انواع مسکن‌ها
  • و…

 

مضرات سوزن درمانی و یا روش درمانی طب سوزنی چیست؟

و اما همانند هر روش درمانی دیگر، مضراتی برای طب سوزنی نیز می‌توان در نظر گرفت. اگر چه که خیلی از این مضرات نادر بوده و امکان روی دادن آن‌ها نزدیک به صفر است؛ اما در هر حال باید از وجود آن‌ها مطلع بود. نکته دیگری که در این زمینه اهمیت دارد این است که همان طور که از گذشته تا به امروز گفته اند، باید کار را به کاردان سپرد! بدین معنا که باید حتماً برای درمان به روش طب سوزنی، نزد فرد متخصص این کار بروید تا جوانب منفی آن تا حد ممکن کاهش یافته و نزدیک به صفر شود. برخی از این مضرات عبارتند از:

  • امکان آلوده بودن سوزن‌ها و ایجاد انواع عفونت‌ها که برای پیشگیری از این عارضه به شما شدیداً توصیه می‌کنیم نزد پزشک متخصص در مکان‌های درمانی امن حاضر شوید.
  • امکان شکستن سوزن در بدن و ایجاد جراحت
  • تداخل داشتن با داروهای رقیق کننده خون؛ بنابراین اگر از این داروها مصرف می‌کنید تا حد امکان از این روش درمانی پرهیز کنید.
  • احتمال ایجاد خون ریزی، کبودی و زخم در محل استفاده از سوزن‌ها
  • تداخل با انواع اختلالات خون ریزی که ممکن است در فرد بیمار وجود داشته باشد.
  • امکان وارد کردن آسیب به ریه‌ها؛ در صورتی که در نواحی مربوط به قفسه سینه و یا ناحیه بالایی پشت، از سوزن‌ها استفاده شود.

 

طب سوزنی در درمان دردهای دیسک گردن و دیسک کمر

پیش‌تر ذکر کردیم که طب سوزنی روشی است که عمدتاً برای از بین بردن انواع دردها در نواحی مختلف بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. تسکین درد در این روش تا آنجایی است که می‌توان آن را جایگزین انواع مسکن‌ها کرد. یکی از دردهایی که به خصوص امروزه با توجه به حجم استفاده بالا از انواع گوشی‌ها و کامپیوترها، رایج شده است، دردهای مربوط به نواحی گردن و کمر است.

این دو ناحیه از آن جایی که در ارتباط مستقیم با مهره‌های ستون فقرات هستند، درمان درد در آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. همیشه بهترین روش، پیشگیری از ایجاد بیماری و درد است که با رعایت اصولی در نحوه نشستن و قرار گیری گردن حتی در زمان خواب، می‌توان از ایجاد انواع دیسک‌ها و دردها در آن نواحی جلوگیری کرد. اما اگر این دردها به هر دلیلی به سراغتان آمد، طب سوزنی می‌تواند یک روش درمانی عالی برای از بین بردن درد در این دو ناحیه باشد.

طب سوزنی برای درمان دیسک کمر

در روش درمان کمر درد یا گردن درد با استفاده از طب سوزنی، پزشک ابتدا با متخصص طب فیزیکی با معاینه فرد بیمار، نوع دیسک و یا بیماری و منشأ آن را تشخیص می‌دهد. گاهی اوقات با چندی از تمرین‌های ورزشی ممکن است درد در آن ناحیه کاسته شده و نیازی به روش‌های درمانی سنتی و یا غیر سنتی نباشد. اما اگر به طب سوزنی نیاز شد، طبق تشخیص پزشک، فرد بیمار با آرامش بر روی تختی دراز کشیده و سوزن‌هایی در نواحی مختلف بدن او که پزشک متخصص آن‌ها را تشخیص می‌دهد، قرار می‌گیرند.

هر جلسه درمانی همان طور که پیش از این نیز ذکر کردیم، در حدود 15 تا 30 دقیقه است. این که بیمار چند جلسه برای درمان باید نزد پزشک متخصص در کلینیک طب فیزیکی حاضر شود، کاملاً به تصمیم گیری پزشک و نوع بیماری فرد بستگی دارد.

 

روش‌های درمانی مکمل طب سوزنی برای درمان درهای ناشی از دیسک کمر و گردن

گاهی اوقات به دلیل درد بیش از حد و یا شدید بودن دیسک در نواحی گردن و کمر، طبق تشخیص پزشک متخصص، علاوه بر طب سوزنی، روش‌های درمانی دیگری نیز به عنوان روش‌های مکمل در کنار این روش درمانی سنتی قرار می‌گیرند. در ادامه به چندی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. درمان‌های کایروپراکتیک
  2. الکترو درمانی
  3. مگنت درمانی
  4. اولتراسوند
  5. آب درمانی
  6. تمرین‌های حرکتی و انواع فیزیوتراپی
  7. و…

هزینه درمان با طب سوزنی چقدر است؟

هزینه‌هایی که برای این روش درمانی سنتی در نظر گرفته می‌شود، نسبت به دیگر روش‌ها مانند انواع عمل‌های جراحی، بسیار ناچیز و اندک است. این هزینه‌ها ممکن است از یک مرکز درمان و از یک پزشک به مرکز درمان و پزشکی دیگر، کاملاً متفاوت باشد. بسته به تعداد جلسه مورد نیاز و نوع دردی که بیمار به آن دچار شده است، هزینه‌ها متفاوت خواهد بود. به شما توصیه می‌کنیم قبل از شروع درمان، حتماً از هزینه‌های درمان مطلع شوید.

 

طب سوزنی برای درمان چه بیماری‌های دیگری استفاده می‌شود؟

روش درمانی سنتی طب سوزنی در درمان گستره‌ای عظیم از انواع بیماری‌ها نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند. در ادامه چندی از این بیماری‌ها که این روش می‌تواند در از بین بردن کامل و یا بخشی از آن‌ها مؤثر باشد را نام می‌بریم:

  • درمان آسیب‌های ناشی از سکته مغزی
  • دردهای ناشی از قاعدگی در خانم‌ها
  • دردهای مربوط به خشکی ماهیچه‌ها و مفاصل
  • دردهای ناشی از انواع آرتروز
  • درمان درد دندان و لثه
  • درمان اعتیاد به مواد مخدر
  • کاهش دردهای ناشی از زایمان
  • درمان انواع زانو دردها
  • رفع چاقی
  • زیبایی پوست و صورت
  • لیفت و فرم دهی سینه

هر یک از روش‌های درمانی بالا با توجه به انواع مختلف طب سوزنی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، انجام می‌شود. به همین دلیل هدف از انجام این روش درمانی سنتی، خیلی اهمیت دارد، چراکه بر اساس هدف از انجام کار، روش مورد نظر تبیین شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

آن چه در این نوشتار بدان پرداختیم، بررسی شیوه درمانی طب سوزنی و تمامی جزئیات مربوط به آن بود. این روش درمانی که عمدتاً خاستگاه آن کشورهای شرقی آسیا به خصوص کشور چین است، انواع مختلفی دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. هر کدام از این انواع برای هدفی خاص و درمانی مشخص، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه از مزایا و معایب احتمالی که ممکن است این روش درمانی داشته باشد سخن گفته و به شدت به شما توصیه کردیم که حتماً برای درمان به روش طب سوزنی، به پزشک متخصص مراجعه کنید. در انتها نیز به فواید و چگونگی استفاده از این روش در درمان دردها و دیسک‌های موجود در گردن و کمر پرداخته و چندی از روش‌های درمانی مکمل برای از بین بردن درد در آن نواحی را به شما معرفی کردیم.

4/5 - (32 امتیاز)

1 نظر

  • سلام طب سوزنی برای آلرژی اثر داره؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد