021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

بهترین مرکز فیزیوتراپی تهران کجاست ؟

بهترین مرکز فیزیوتراپی تهران کجاست ؟

یکی از روش‌های درمانی که برای رفع بسیاری از اختلالات عصبی، مفصلی و ماهیچه‌ای موثر است، فیزیک‌ درمانی یا همان فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی، مجموعه‌ای از درمان‌های مستمر فیزیکی است که بر پایه حرکت ماهیچه‌ها و مفاصل بوده و طی جلسات درمانی بیمار تحت مداوای فیزیکی قرار می‌گیرد. به کمک این روش درمانی می‌توان بسیاری از اختلالات را بهبود بخشید و بسیاری از محدودیت‌های فیزیکی را مرتفع نمود؛ اما مهم‌ترین دغدغه بسیاری از افراد نیازمند به فیزیوتراپی، یافتن مرکزی مناسب برای شروع مداواست. به همین جهت در این مطلب قصد داریم درباره ویژگی‌های بهترین مرکز فیزیوتراپی و چگونگی یافتن آنان با شما اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم.

 

فیزیوتراپی چیست و فیزیوتراپ کیست؟

فیزیوتراپی یک روش درمانی است که طی آن، بیماری که دچار عارضه عصبی، ماهیچه‌ای یا استخوانی است، با حرکت‌هایی فیزیکی و همچنین شوک‌های کنترل شده الکتریکی، نسبت به اصلاح عضو آسیب دیده اقدام می‌کند. فیزیوتراپی شامل حرکاتی از پیش تعیین شده است که برای کمک به رفع مشکلات پیش آمده طراحی شده‌اند و به کمک آن حرکات، بیمار می‌تواند به مرور زمان وضعیت سلامتی خود را بهبود ببخشد. در حقیقت این روش درمانی دارای یک کرسی آموزشی در دانشگاه است و رشته فیزیوتراپی به عنوان یک رشته از زیرمجموعه رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های سراسر جهان تدریس می‌شود.

 

فیزیوتراپی چیست

فیزیوتراپ به شخصی گفته می‌شود که با تحصیل رشته فیزیوتراپی و یادگیری مبانی علمی و مهارت‌های عملی این رشته، صلاحیت لازم برای درمان بیماران را کسب کرده باشد. در واقع شخص فیزیوتراپ کسی است که می‌تواند برای درمان هر بخش از بدن، چه حرکات اصلاحی و درمانی وجود دارد و همچنین کار با تجهیزات مخصوص فیزیوتراپی را به خوبی می‌داند. چنین شخصی طی چندین جلسه متوالی، با انجام حرکاتی بر روی بیمار، به وی کمک می‌کند که توان جسمی خود را باز یابد.

بسیاری از افراد در نگاه اول ممکن است فیزیوتراپی را با روش‌هایی مانند ورزش درمانی یا ماساژ درمانی اشتباه بگیرند؛ در حالی که تفاوتی بین این روش‌های درمانی وجود دارد. شاید بتوان گفت که ورزش درمانی یا ماساژ درمانی به نوعی بخش کوچکی از رشته فیزیوتراپی هستند؛ اما فیزیوتراپی می‌تواند به مراتب گسترده‌تر از این روش‌ها باشد و شخص فیزیوتراپ، دانش، آگاهی و مهارت‌های بسیار بیشتری را نسبت به دیگر افراد در این حوزه دارد. در ادامه درباره کاربرد فیزیوتراپی در درمان عارضه‌ها، انواع فیزیوتراپی و همچنین روش‌های انتخاب بهترین مرکز فیزیوتراپی صحبت خواهیم نمود.

 

فیزیوتراپی برای چه عارضه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

فیزیوتراپی انواع گوناگونی دارد که این رشته را به زیرشاخه‌های متعدد تقسیم می‌کند. به عنوان مثال فیزیوتراپی کودکان، فیزیوتراپی آبی، فیزیوتراپی تمرینی، الکتروتراپی و… که هر یک با اهداف مختلفی ممکن است انجام شود. همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، این روش درمانی برای رفع بسیاری از اختلالات عصبی، ماهیچه‌ای و مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا برخی از عارضه‌های قابل درمان با روش فیزیوتراپی را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • اختلالات رشد در کودکان
  • فلج مغزی در کودکان و نوجوانان
  • بیماری‌های قلبی و عروقی که از بایپس قلب یا آنژیوپلاستی استفاده کرده‌اند.
  • انواع آسیب‌های نخاعی ناشی از سقوط، تصادف و دیگر حوادث
  • آموزش نحوه استفاده از ویلچر و نشست و برخاست برای بیماران دچار فلجی
  • رفع محدودیت‌های حرکتی در بیماران دچار آرتریت و روماتیسم‌های مفصلی
  • رفع محدودیت‌های حرکتی بیماران دچار سوانح سوختگی
  • رفع محدودیت‌های حرکتی ناشی از سکته مغزی
  • توانبخشی مجدد بیماران لنف ادم
  • توانبخشی بیماران دچار پوکی استخوان
  • ترمیم عضلات آسیب دیده
  • بیماران دچار عدم تعادل (رفع ناتوانی در حفظ تعادل)
  • و…

نکته اصلی درباره استفاده از روش فیزیوتراپی این است که باید توسط پزشک معالج شما تجویز شود. به عبارت دیگر هر فردی بنا به خواسته شخصی خود نمی‌تواند به سراغ انجام روش‌های مختلف فیزیوتراپی برود و این روش درمانی نیز مانند دیگر درمان‌ها باید توسط پزشک متخصص تجویز گردد. پزشک متخصص شما بنا به وضعیت جسمی شما ممکن است یک را چند حرکت فیزیوتراپی را مناسب دانسته و آن را در قالب یک نسخه به شما تجویز کند. در این حالت شما با نسخه ثبت شده باید به یکی از مراکز فیزیوتراپی رفته و درمان خود را آغاز کنید.

 

فیزیوتراپی

نکته اصلی از اینجا آغاز می‌شود که چطور بهترین مرکز فیزیوتراپی را در اطراف خود بیابیم و چگونه از صحت کار آن‌ها اطمینان حاصل کنیم؟ هر چند که در اغلب موارد پزشک شما بهترین مرکز را برای درمان شما به شما معرفی خواهد کرد؛ اما همیشه الزامی‌برای رفتن به همان مرکز خاص وجود ندارد و شما مختار هستید که با یافتن مراکز بهتر، برای درمان خود به آن‌جا مراجعه نمایید. به همین خاطر در ادامه این مقاله قصد داریم ویژگی‌های یک مرکز فیزیوتراپی خوب را با شما به اشتراک بگذاریم تا در صورت ضرورت بتوانید بهترین مرکز را برای درمان خود بیابید.

 

بهترین مرکز فیزیوتراپی چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر بنا به یکی از دلایل فوق و یا دیگر دلایل نیازمند مراجعه به مراکز فیزیوتراپی و درمان به این روش هستید، بهتر است پیش از شروع درمان نکات زیر را در نظر داشته باشید. این نکات به شما کمک می‌کنند که بدون دغدغه به بهترین مرکز فیزیوتراپی در نزدیک خود دسترسی یابید و روند مداوای خود را ادامه دهید. برای انتخاب یک مرکز فیزیوتراپی، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. مجوز رسمی فعالیت

هرگز برای رفتن به فیزیوتراپی، سراغ مراکز فاقد مجوز و یا دارای مجوز ابطال شده نروید. برای سلامتی خود ارزش قائل باشید و گول ارزانی برخی مراکز غیر رسمی را نخورید! درمان به روش فیزیوتراپی بسیار حساس است و اگر توسط مراکز غیر رسمی انجام گیرد، مسئولیت حوادث احتمالی بر عهده سازمان علوم پزشکی نخواهد بود. مراکز دارای مجوز ضمن به کار گیری افراد متخصص، بهترین و استانداردترین تجهیزات را نیز برای درمان شما به کار خواهند گرفت.

  1. حضور فیزیوتراپ‌های کار بلد

یکی از دلایل حسن شهرت یک مرکز فیزیوتراپی می‌تواند حضور تراپیست‌های با تجربه و متخصص باشد. حتماً پیش از شروع درمان درباره این حسن شهرت و تجربه و تخصص تراپیست‌های یک مرکز اطلاعات کافی کسب نمایید و سعی کنید حتی‌الامکان به مراکزی مراجعه کنید که پزشک معالج شما به شما توصیه می‌کند.

  1. تجهیزات کامل

از جمله مهم‌ترین نشانه‌های یک مرکز فیزیوتراپی حرفه‌ای، در اختیار داشتن تجهیزات مدرن روز جهان و همینطور کامل بودن امکانات آنان است. برخی مراکز فیزیوتراپی ممکن است به طور تخصصی بر روی بخش‌های خاصی از این درمان کار کنند. به عنوان مثال ممکن است یک مرکز به صورت تخصصی بر روی فیزیوتراپی با آب یا الکتروتراپی کار کند؛ در این صورت داشتن تجهیزات مدرن و کامل برای آنان از مهم‌ترین ویژگی‌ها خواهد بود.

  1. اتاق‌های خصوصی درمان

حریم خصوصی بیماران در حین انجام حرکات فیزیوتراپی برای بسیاری از آنان اهمیت دارد. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، باید مراکزی را برای درمان خود انتخاب کنید که اتاق‌ها یا کورت‌های خصوصی برای انجام معالجات بیماران دارد و برای هر فرد بیمار حریم خصوصی مختص به وی را فراهم می‌کند.

  1. بررسی و معاینه پیش از شروع

مراکز فیزیوتراپی حرفه‌ای با وجود داشتن تجویز پزشک همچنان پیش از شروع معالجه بیماران خود را تحت بررسی و معاینه قرار می‌دهند و سعی می‌کنند با ثبت دقیق وضعیت بیمار و مانتیور کردن این وضعیت در طول تمام جلسات، روند درمان را تحت بررسی قرار دهند و آن را به صورت گزارشی دقیق به بیمار یا پزشک معالج ارائه کنند. البته ارائه گزارش نباید همواره به صورت مکتوب و رسمی انجام بگیرد؛ اما به هر حال مراکز حرفه‌ای با ثبت وضعیت جسمی و روند بهبود، این کار را برای ثبت اسناد خود به صورت مرتب انجام می‌دهند.

  1. نوبت سریع و منظم

روند درمان بیماران نیازمند به فیزیوتراپی منوط به برگزاری منظم تمامی جلسات بدون وقفه و یا بی‌نظمی است. اگر یک مرکز فیزیوتراپی به دلیل شلوغی و پذیرفتن بیماران متعدد نتواند جلسات شما را به صورت منظم و در زمان مقرر برگزار کند، روند درمان شما را دچار اختلال کرده‌ است. زمانی که پزشک شما به عنوان مثال 8 جلسه فیزیوتراپی را به شما تجویز می‌کند، این 8 جلسه برای روند منظم است؛ در غیر این صورت در پایان 8 جلسه نامنظم و پراکنده ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود. بنابراین سعی کنید مرکزی را برگزینید که بتواند از پس تعهدات زمانی خود بر آمده و جلسات شما را به طور منظم برگزار نماید.

  1. رفتار شایسته و تعهد

نکته آخر که برای بسیاری از افراد اهمیت دارد، رفتار شایسته پرسنل یک مرکز فیزیوتراپی با بیماران و صبر بالای آنان است. اغلب کسانی که برای مداوا به فیزیوتراپی می‌روند، دچار اختلالات حرکتی هستند و به همین دلیل نمی‌توانند مدت زیادی منتظر بمانند. این موضوع باید برای پرسنل یک مرکز به طور کامل قابل درک باشد و سعی کنند با نظم و برنامه ریزی، زمان انتظار بیماران خود را به حداقل رسانده و در صورت اعتراض آنان، رفتاری شایسته از خود ارائه دهند. احترام به بیماران از جمله مهم‌ترین وظایف پرسنل یک مرکز درمانی است.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

انتخاب یک مرکز فیزیوتراپی برای آغاز معالجات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و افراد برای رسیدن به سلامتی همواره در جستجوی بهترین مرکز فیزیوتراپی هستند. به همین خاطر در این مطلب تلاش کردیم مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به یک مرکز فیزیوتراپی خوب را با شما به اشتراک بگذاریم تا در صورت نیاز، بتوانید با همین راهنمایی‌ها بهترین گزینه را برای خود یافته و نسبت به درمان سریع خود اقدام نمایید. در پایان به‌خاطر داشته باشید که سلامتی شما، ارزشمندترین گنج شماست و نباید به دلیل خطاهایی کوچک آن را به خطر انداخت؛ با انتخاب بهترین مرکز فیزیوتراپی، سلامتی خود را تضمین خواهید نمود.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد