021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

بهترین روانپزشک ایران کیست ؟

بهترین روانپزشک ایران کیست ؟

با این که پیشرفت جوامع در بسیاری از موارد باعث بهبود زندگی بشر شده، اما در این میان مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. در جوامع پیشرفته امروزی اختلالات روانی بیش از هر زمان دیگر در بین انسان‌ها شیوع پیدا کرده است. با این که مشکلات مربوط به روان از گذشته‌های دور وجود داشته است، اما رشد آن در دهه‌های اخیر به طور ملموسی احساس می‌شود. بسیاری از ما همان طور که برای رفع مشکلات جسمانی به پزشک مراجعه می‌کنیم، در مورد مشکلات مربوط به روح و روان نیز نیازمند مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه هستیم. روانپزشک همان فردی است که می‌تواند در این مواقع به ما کمک کند. شناخت بهترین روانپزشک تهران ، کار ما را برای شروع روان‌درمانی، راحت‌تر می‌کند.

اهمیت شناخت بهترین روانپزشک

شروع حمایت از روح و روان خود یا اطرافیانمان می‌تواند با مراجعه به یک روانشناس یا روانپزشک اتفاق بیفتد. این مسئله کاملا به نوع مشکل و اختلال هر شخص مرتبط است. سوال مهم در این مواقع این است که بسیاری از روانپزشکان در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کنند، بنابراین حوزه بسیار بزرگی برای انتخاب پیش روی شماست. اما انواع حمایت و درمانی که روانپزشکان مختلف ارائه می‌دهند بسته به حرفه، مدرک، آموزش و تحصیلات خاص آن‌ها می‌تواند با هم متفاوت باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به معرفی بهترین روانپزشک ایران و ویژگی‌های یک روانپزشک خوب بپردازیم.

 

کلینیک روانپزشکی

به چه کسی روانپزشک گفته می‌شود؟

پیش از هر چیز لازم است تا به طور واضح عنوان کنیم که روانپزشک چه کسی است و دقیقا چه فعالیتی انجام می‌دهد. بسیاری از افراد معمولا در ایجاد تمایز بین روانشناس و روانپزشک دچار مشکل هستند. آگاهی از شرح وظایف یک روانپزشک می‌تواند به درک بهتر این تفاوت کمک کند. در حقیقت روانپزشکان، پزشکانی هستند که در زمینه سلامت روان یعنی تشخیص و درمان افراد مبتلا به بیماری‌های روانی تخصص دارند. روانپزشکان درک عمیقی از سلامت جسمی و روانی و نحوه تأثیر آن‌ها بر یکدیگر دارند. بهترین روانپزشک کسی است که بتواند به افراد مبتلا به بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی، افسردگی ، اختلال دوقطبی ، اختلالات خوردن ، اعتیاد و… کمک کند.

به چه کسی روانپزشک گفته می‌شود؟

روانپزشکان تمام علائم روحی و جسمی بیمار را ارزیابی می‌کنند و ضمن تشخیص بیماری، به بیمار کمک می‌کنند تا یک برنامه مدیریتی برای بهبود و درمان بیماری را پیش بگیرید. روانپزشکان، درمان روانشناختی ارائه می‌دهند، دارو تجویز می‌کنند و روش‌هایی مانند rTMS یا تشنج الکتریکی را انجام می‌دهند. یکی از وظایف اصلی بهترین روانپزشک ایران نیز پرداختن به اموری از این قبیل خواهد بود. در قسمت بعد به طور مفصل در مورد درمان‌هایی که یک روانپزشک خوب می‌تواند انجام دهد، صحبت خواهیم کرد.

 

روانپزشک چه درمان‌هایی می‌تواند ارائه دهد؟

روانپزشکان طیف وسیعی از درمان‌ها را بسته به نوع بیماری ارائه و توصیه می‌کنند. مرحله تشخیص بیماری قطعا اولین و مهمترین گام برای شروع درمان خواهد بود. پس از تشخیص بیماری، روش‌های درمانی مختلف برای فرد توصیه می‌شوند. برخی از این درمان‌ها عبارتند از:

  • درمان روانشناختی (که به آن روان درمانی یا گفتار درمانی نیز گفته می‌شود)
  • دارو
  • درمان‌های تحریک مغز، مانند rTMS و درمان تشنج الکتریکی.
  • توصیه‌های عملی در مورد رژیم غذایی، خواب
  • و…

یک روانپزشک حرفه‌ای تنها درمان‌هایی را پیشنهاد می‌کند که ایمن و موثر بودن آن‌ها ثابت شده باشد. در زمان تجویز هر یک از روش‌های درمانی، روانپزشک موظف است توضیحاتی را در اختیار بیمار قرار دهد. به عنوان مثال نحوه عملکرد روش درمانی، عوارض روش، هزینه درمان و… باید در ابتدا با بیمار در میان گذاشته شود تا در آخر بیمار بتواند تصمیم خود را در مورد آن نهایی کند. شناخت خصوصیات بهترین روانپزشک ایران در این زمینه می‌تواند به بیمار در انتخاب پزشک و ادامه درمان، کمک کند.

 

ویژگی‌های یک روانپزشک خوب

یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران، آشنایی با یک پزشک حرفه‌ای و کارآمد است که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن به تشخیص و درمان بیماری بپردازد. شناخت و آگاهی از ویژگی‌های یک روانپزشک خوب و حرفه‌ای می‌تواند به شما در انتخاب بهترین روانپزشک کمک کند. به عنوان مثال توانایی گوش دادن یکی از ویژگی‌های مهم یک روانپزشک خوب است. کنجکاوی و مهارت‌های دیداری برای شنونده خوب بودن مورد نیاز است. در ادامه به معرفی برخی دیگر از این ویژگی‌های خواهیم پرداخت.

 

ویژگی‌های یک روانپزشک خوب

  • همدلی با بیمار: درک و همدلی با بیمارانی که از مشکلات روانی رنج می‌برند، مهمترین مسئله در برخورد با آن‌هاست که حتما باید به آن توجه شود.
  • تمایل به صرف زمان برای آموزش بیمار و خانواده در مورد تشخیص و درمان‌های توصیه شده
  • وسعت دانش: مسئله وسعت دانش یکی از پراهمیت‌ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. باید دانست که علائم همپوشانی قابل توجهی بین تشخیص‌های روانپزشکی در داخل و در بین دسته‌های تشخیصی وجود دارد. به عنوان مثال، حواس پرتی می‌تواند نشانه‌ای از ADHD، اختلال رشد، هیپومانیا، شیدایی، افسردگی، روان پریشی، سوء مصرف مواد، اختلالات اضطرابی متعدد، اختلالات شخصیتی خاص باشد، یا حتی می‌تواند بدون داشتن هیچ گونه اختلال روانپزشکی وجود داشته باشد. روانپزشکی که دانش گسترده‌ای دارد، دامنه وسیعی از امکانات تشخیصی را در این باره در نظر می‌گیرد.
  • عمق دانش: روانپزشکی که از دانشی عمیق برخوردار است، نه تنها در مورد مزایا و خطرات احتمالی، بلکه در مورد محدودیت‌های درمان با دارو، روان درمانی، طب جایگزین و تنظیم سبک زندگی و… ایده خواهد داشت.
  • تواضع در حرفه: از آنجایی که روانپزشکی یک عمل ذهنی است و معمولا سیستم تشخیص قطعی مثل آزمایش و عکس‌برداری در مورد آن وجود ندارد، یک روانپزشک متواضع حرفه‌ای ممکن است این احتمال را در نظر بگیرد که بسیاری از درمان‌های رایج، واقعاً مناسب یک بیمار خاص نیستند.

علاوه بر این‌ها در زمان انتخاب بهترین روانپزشک ایران، ویژگی‌هایی مثل خبره بودن، اجتماعی بودن، اطلاع رسانی و آموزش دادن به جامعه در هر فرصتی، توانایی اصلاح باورهای غلط در مورد اختلالات روانپزشکی، توانایی خنثی کردن حرکات ضد روانپزشکی، خونسرد بودن، مطالعه مداوم و پیروی از پیشرفت‌های علمی که از نظر لگاریتمی افزایش می‌یابد باید روال کار یک روانپزشک خوب باشد.

حوزه‌های فوق تخصصی در روانپزشکی

بسیاری از روانپزشکان در مراحل تخصص، بر روی یک حوزه خاص فعالیت می‌کنند و مراجعان می‌توانند بسته به نوع مشکل خود به آن‌ها مراجعه کنند. در این قسمت به معرفی حوزه‌های مختلفی که برای تبدیل شدن به بهترین روانپزشک ایران طی می‌شوند، خواهیم پرداخت:

  1. روانپزشکی کودک و نوجوان
  2. روانپزشکی پری ناتال (مربوط به سلامت روان مادران و نوزادان)
  3. روانپزشکی بزرگسالان و جوان
  4. روانپزشکی دوران سالمندی
  5. روانپزشکی اعتیاد
  6. روانپزشکی قانونی (مربوط به قانون)
  7. روان درمانی (گفتگودرمانی)

شناخت تفاوت بین روانپزشک و روانشناس

همان طور که در قسمت‌های قبل نیز عنوان شد، هنوز هم بسیاری از افراد وجود دارند که تفاوتی بین دو حوزه روانشناسی و روانپزشکی قائل نیستند؛ این مسئله باعث می‌شود که نتیجه لازم از درمان حاصل نشود. به همین دلیل در این قسمت تصمیم داریم تا به تفاوت‌های مابین این دو حوزه بپردازیم تا در نهایت بتوانیم بهترین روانشناس یا بهترین روانپزشک ایران را انتخاب کنیم.

تفاوت بین روانپزشک و روانشناسان

روانپزشکان معمولا بر حوزه بیولوژیکی اختلالات تمرکز دارند و سعی دارند تا از این طریق، به درمان بیماران بپردازند. حوزه اختیارات این دسته به طور کامل در قسمت‌های قبل مورد بررسی قرار گرفت. در مقایسه با روانپزشکان، روانشناسان تمایل دارند به جای عوامل بیولوژیکی، بیشتر بر روی عوامل اجتماعی، فرهنگی و محیطی تمرکز کنند. آن‌ها به شناسایی الگوهای افکار منفی و سایر زمینه‌های عملکرد مغز کمک می‌کنند که ممکن است بر رفتار و سلامت عاطفی بیمار تأثیر بگذارد.

روانشناسان، علائم سلامت روان را با گفتار درمانی درمان می‌کنند و فضایی را برای به اشتراک گذاشتن ناراحتی‌های عاطفی و علائم سلامت روانی که تجربه می‌کنید در یک سری جلسات فراهم می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با درک این علائم، راهنمایی و پشتیبانی ارائه دهند و مهارت‌های مقابله‌ای برای هدایت آن‌ها را آموزش دهند.

روانشناس می‌تواند شرایط سلامت روان را از طریق مصاحبه و مشاهداتی که در درمان انجام می‌دهد، تشخیص دهد. یک روانشناس ممکن است به شما در رفع علائم از طریق درمان و آموزش مهارت‌های مقابله‌ای کمک کند، در حالی که یک روانپزشک می‌تواند داروها و سایر درمان‌ها را برای کاهش علائم شما تجویز کند. در نهایت باید گفت که روانپزشکان و روانشناسان هر دو نقش مهمی در مراقبت و درمان سلامت روان دارند، اگرچه از رویکردهای متفاوتی برای تشخیص و درمان شرایط سلامت روان استفاده می‌کنند.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که عنوان شد، انتخاب بهترین روانپزشک ایران به منظور رسیدگی به مشکلات روانی، کار ساده‌ای نخواهد بود. توجه به سوابق کاری پزشک و گزارش سایر مراجعان از عملکرد او، می‌تواند در انتخاب بهتر به شما کمک کند. طبق مطالبی که عنوان شد، یک روانپزشک خوب کسی است که به بیماران کمک می‌کند بر بیماری روانی ناتوان کننده، غلبه کنند. آن‌ها هستند که موانع را از بین می‌برند و به مردم کمک می‌کنند زندگی باکیفیت‌تری پیدا کنند. روانپزشکان می‌توانند دید بد افراد نسبت به بیماری‌های روانی در جامعه را از بین ببرند و به یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی در جامعه خاتمه دهند. یک روانپزشک می‌تواند بین یک خانواده شاد و غمگین، تفاوت ایجاد کند. همه این‌ها مستلزم این است که ما با حقوق خود در مراجعه به یک روانپزشک آشنا باشیم و افرادی را در این حوزه انتخاب کنیم که بتوانند به این نیاز ما پاسخ دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد