021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

مشاوره روانشناسی ازدواج

مشاوره روانشناسی ازدواج

ازدواج و انتخاب شریک زندگی، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هر شخصی باید حداقل یکبار در زندگی خودش بگیرد. ازدواج نیز مثل انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل و یا تغییر شغل، جزء تصمیمات اساسی است که می‌تواند زندگی افراد را دستخوش تغییرات بسیار زیادی بکند. برای انتخاب درست و جلوگیری از وقوع مشکلات بعدی در زندگی مشترک، مشاوره روانشناسی ازدواج یکی از کارهای اصولی و علمی است که هر زوجی قبل از ازدواج باید انجام دهند.

اگر درباره انتخاب شریک زندگی مردد هستید و نمی‌دانید شخصی که انتخاب کرده‌اید فرد درستی برای شما است یا خیر، تا انتهای این مطلب با معرفی مفهوم روانشناسی ازدواج، اهداف و خدمات آن، همراه ما باشید.علاوه بر این متخصصی ما در کلینیک روانشناسی طبیب در خدمت شما مراجعین گرامی هستند

مشاوره ازدواج

مشاوره روانشناسی ازدواج چیست؟

مشاوره روانشناسی ازدواج با زوج درمانی بعد از ازدواج کاملا متفاوت است. اصولا وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج با یکدیگر را دارند، باید شناخت کامل و جامعی از انتظارات، سطح توقعات، طرز فکر، باورهای دینی و مذهبی، توانایی مالی و قدرت اقتصادی و از همه مهم‌تر نکات اخلاقی مثبت و منفی یکدیگر داشته باشند تا بعد از ازدواج دچار مشکلات شدیدی نشوند. به همین دلیل افراد به بهترین روانشناس تهران مراجعه می‌کنند و طی چندین جلسه مشاوره، روانشناس نظر کارشناسی و علمی خودش را درباره آینده زندگی مشترک دو نفر ارائه می‌دهد. در هر صورت تصمیم به ازدواج یا قطع رابطه، برعهده طرفین است. به طور کلی اگر از مرکز مشاوره ازدواج استفاده کنید، احتمال تصمیم بدون آگاهی و شناخت کافی، احتمال جدایی و طلاق کاهش می‌یابد.

 

کلینیک روانشناسی

مرکز مشاوره ازدواج تهران

هدف از دریافت این مشاوره چیست؟

اکنون که با مفهوم مشاوره روانشناسی ازدواج آشنا شدید، شاید سوالی مهم در ذهنتان شکل گرفته باشد که هدف کلی از دریافت این مشاوره چیست؟ به طور کلی زندگی مشترک به دو قسمت قبل از ازدواج و بعد از ازدواج تقسیم می‌شود. هدف از مشاوره قبل از ازدواج در گام اول انتخاب شخص مناسب و رسیدن به اوست و در گام دوم ماندگاری رابطه و موفقیت در ازدواج است.

  1. رسیدن به شخص مناسب: فرض کنید شخصی را چه به صورت سنتی به انتخاب خانواده و چه به صورت مدرن به انتخاب خودتان، برای تشکیل زندگی مشترک برگزیده‌اید. در دوران آشنایی ممکن است به دلیل علاقه زودگذر اولیه و هیجانات ناشی از آن، تمایل زیادی برای هرچه زودتر رسیدن به شخص مقابل داشته باشید و چه بسا این عجله، باعث یک تصمیم‌گیری عجولانه و کاملا اشتباه شود. اولین هدف از دریافت مشاوره روانشناسی ازدواج، انتخاب شخص مناسب و رسیدن به او از راه درست است.
  2. موفقیت ازدواج: بعد از رسیدن به شخص مورد نظر، ماندن در رابطه و داشتن یک زندگی آرام و موفق، هدف ثانویه است. طبیعتا اگر در گام اول با چشمانی باز و آگاهی و دانش کافی نسبت به ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری، مذهبی و خانوادگی طرف مقابل انتخاب خودتان را انجام دهید، دستیابی به هدف ثانویه بسیار راحت‌تر خواهد بود. این دو مورد، دلایل اصلی هستند که دریافت مشاوره روانشناسی ازدواج را توجیه و ضروری می‌کنند.

 

چه افرادی نیاز به دریافت مشاوره روانشناسی ازدواج دارند؟

در قدم بعدی باید بدانید که چه افرادی نیازمند دریافت مشاوره روانشناسی ازدواج هستند. دو دسته از افراد می‌توانند در کلینیک مغز و اعصاب طبیب به روانشناس برای دریافت این مشاوره مراجعه کنند.

  1. افراد مجردی که قصد ازدواج دارند: دسته اول اشخاص مجردی هستند که صرفا تصمیم به ازدواج گرفته‌اند ولی شخص خاصی را مد نظر ندارند. این افراد می‌توانند با مراجعه به مشاور، درباره ویژگی‌های شخصیتی خودشان و ویژگی‌های شخص مناسب خودشان اطلاع پیدا کنند و به این ترتیب دنبال فرد مناسب و درستی بگردند. در این صورت از همان اول هدف شما مشخص خواهد بود و وقتتان را برای نزدیک شدن به افراد نامناسب هدر نخواهید داد.
  2. افرادی که در مرحله آشنایی هستند: دسته دوم افرادی که باید مشاوره روانشناسی ازدواج دریافت کنند، اشخاصی هستند که شخص مورد نظر خودشان را انتخاب کردند و قصد ازدواج دارند. این افراد می‌توانند برای اطلاع از ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی یکدیگر، به مشاور مراجعه نموده و تصمیم به ازدواجشان را نهایی کنند.

 

چه زمانی برای دریافت این مشاوره ازدواج اقدام کنیم؟

وقت‌شناسی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در هر انسانی باید وجود داشته باشد. اگر خیلی زود یا خیلی دیر برای دریافت مشاوره روانشناسی ازدواج اقدام کنید، هزینه‌هایتان بی‌حاصل خواهند بود. زمان مناسب برای دریافت این مشاوره، معمولا بعد از آشنایی‌های اولیه و مراسم خواستگاری و قبل از مراسم نامزدی و عقد است. اگر یک فاصله دو تا سه ماهه بین خواستگاری و مراسم نامزدی ایجاد شود، افراد می‌توانند با گرفتن وقت مشاوره ازدواج و مراجعه به روانشناس و مشاور خانواده، درباره توقعات و انتظارات خودشان صحبت کنند و انتخاب درستی را انجام دهند.

نکته مهم و حساسی که در این مورد باید شدیدا به آن دقت کنید این است که حین مراجعه به مشاور از بروز وابستگی‌های شدید عاطفی جلوگیری کنید. فرض کنید دو شخص در طی مدت زمان مراجعه به مشاور و دریافت مشاوره روانشناسی ازدواج به شدت به هم وابسته شوند ولی نتایج تست‌های شخصیتی و نظر روانشناس مبنی بر قطع رابطه و به صلاح نبودن وصلت باشد. حال ممکن است این دو شخص به دلیل وابستگی و احساسات ایجاد شده برخلاف نظر مشاور، اقدام به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک کنند. در نتیجه تمامی زحمات مشاور از بین رفته و به طور کلی هدف از مراجعه به روانشناس زیر سوال می‌رود. این نوع وابستگی‌ها بعد از گذشت 6 ماه پایان یافته و به مرور افراد به درستی و صحت نظر مشاور پی می‌برند.

مشاوره روانشناسی ازدواج چه مدت طول می‌کشد؟

به طور کلی اگر نمی‌توان تعداد جلسات دقیقی برای مشاوره روانشناسی ازدواج ارائه داد. ممکن است اختلافات و فاصله فکری و اخلاقی دو شخص به حدی زیاد باشد که مشاور صلاح ببیند که افراد تعداد جلسات بیشتری را بگذرانند. به صورت استاندارد تعداد جلسات مشاوره بین 5 تا 10 جلسه است. این جلسات به دو دسته جلسات گروهی و انفرادی تقسیم می‌شوند.

  1. جلسات انفرادی: در جلسات انفرادی هرکدام از طرفین به صورت جداگانه به مشاور مراجعه کرده و روانشناس یک تست‌های شخصیتی را از هر شخص می‌گیرد. سپس با طرح تعدادی سوال درباره توقعات از شریک زندگی، زندگی ایده‌آل، خواسته‌های مالی و عاطفی، روانشناس به یک شناخت کامل نسبت به فرد می‌رسد و تیپ شخصیتی او را تشخیص می‌دهد. در این مرحله ویژگی‌هایی مثل غرور، وسواس فکری، زیاده‌خواهی، برونگرایی یا درونگرایی و خساست یا ولخرجی مشخص می‌شود. تعداد جلسات انفرادی برای هر شخص می‌تواند 2 و نهایتا 3 جلسه باشد.
  2. جلسات گروهی: در تعدادی دیگر از جلسات هر دو شخص با یکدیگر به مشاور مراجعه می‌کنند. در این جلسات مشاوره سعی می‌کند با روبرو کردن طرفین و مطرح کردن اختلافات اصلی و عمده مثل اختلاف طبقاتی یا تفاوت در اعتقادات مذهبی، طرز برخورد و مکالمه دو طرف را بسنجد. نهایتا مشاوران در جلسات آخر مشاوره روانشناسی ازدواج با بررسی‌های نهایی اختلاف و اشتراکات طرفین، نظر نهایی خودشان را درباره احتمال موفقیت و عدم موفقیت در رابطه به زوجین ارائه می‌دهند.

 

مهم‌ترین خدمات مشاوره ازدواج

اصولا انسان یک موجود اجتماعی است که همواره در حال برقراری ارتباط با افراد دیگری است. حین برقراری ارتباط، تحت‌تاثیر گفتار و رفتار دیگران قرار گرفتن، امری اجتناب‌ناپذیر است. ممکن است قد خانمی از همسرش بلندتر باشد. خانم شاید قبل از ازدواج این اختلاف قد را نادیده بگیرد ولی بعد از ازدواج و در تعاملات اجتماعی، به مرور تحت تاثیر فضای حاکم بر جامعه، این اختلاف قد پررنگ‌تر می‌شود.

این موضوع نه‌چندان جدی ممکن است باعث مشاجرات لفظی، از بین رفتن جذابیت‌های ظاهری طرف مقابل در دید همسر و طلاق عاطفی شود. خدماتی که در مشاوره روانشناسی ازدواج دریافت می‌کنید، از بروز این مشکلات ناخوشایند جلوگیری می‌کنند. مهم‌ترین خدمات این مشاوره عبارتند از:

  1. تشخیص توقعات و انتظارات مالی: مسائل مالی و اقتصادی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مشترک هستند. اگر اختلاف طبقاتی طرفین به حدی زیاد باشد که شخص مقابل از پس توقعات مالی همسرش بر نیاید، این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز مشاجرات گسترده و موضوعات بسیار جدی بشود. حین دریافت مشاوره روانشناسی ازدواج، سطح توقعات مالی و اختلاف طبقاتی و اجتماعی طرفین بررسی شده و به آن‌ها درباره این موضوعات هشدار جدی داده می‌شود. البته اختلاف طبقاتی فقط به مسائل مالی ختم نمی‌شود و شامل چهره و زیبایی ظاهری، میزان تحصیلات، محیط زندگی و مسائل دیگر است. اگر از نظر سطح تحصیلات یا سطح درک و نوع دید به زندگی اختلاف زیادی با طرف مقابل داشته باشید، احتمالا آینده خوشی در انتظارتان نخواهد بود!
  2. باورها و اعتقادات دینی: باورهای دینی از طبقه اجتماعی، محیط خانواده و دوستان سرچشمه گرفته و به مرور در دوران کودکی و نوجوانی باورهای مذهبی هر شخصی شکل می‌گیرند. اگر دو نفر از لحاظ اعتقادات دینی در دو لبه مختلف یک پل ایستاده باشند و هیچ نقطه اشتراکی در این زمینه‌ها نداشته باشند، هر لحظه احتمال سقوط یکی از طرفین وجود دارد.
  3. بیان تمامی خواسته‌ها بدون خجالت: خجالت و حجب و حیا یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند شخص را مجبور به سانسور خودش کند. مثلا شخصی از خوردن غذای خاصی خوشش نمی‌آید ولی به دلیل خجالت از طرف مقابل، این عدم علاقه را ابراز نمی‌کند. فرو خوردن این تمایلات می‌تواند در درازمدت دو طرف را از هم دورتر کند و باعث بروز اختلافات اساسی شود. یکی از خدمات اصلی مشاوره روانشناسی ازدواج این است که اشخاص در جلسات انفرادی بدون کمترین ترس، خجالت و معذوریتی نظرات و خواسته‌های خودشان از ازدواج را بیان می‌کنند. به این ترتیب قسمت تاریک شخصیتی هر فردی خیلی سریع از سایه خارج شده و افراد بسیار بهتر یکدیگر را خواهند شناخت. بعد از شناخت کامل طرفین از یکدیگر مشخص می‌شود که آیا آن‌ها توانایی توافق و کنار آمدن با یکدیگر در نقاط حساس زندگی را دارند یا خیر.
  4. رسیدن به شناخت شخصی: طبق آمار رسمی، یکی از دلایل رایج طلاق در ایران بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی است. حتی باید پا را فراتر از انتخاب شخص مناسب گذاشت و به بلوغ شخصی و عقلی و آمادگی برای ازدواج اشاره کرد. بسیاری از افراد قصد و تمایل جدی برای ازدواج دارند ولی از نظر فکری و ذهنی به هیچ وجه آمادگی لازم برای این کار را ندارند و در صورت ازدواج، آینده زندگی مشترکشان خیلی روشن نخواهد بود. یکی از خدماتی که می‌توانید با مراجعه به مشاور ازدواج دریافت کنید، شناسایی آمادگی و پختگی لازم برای ازدواج است. پس اگر برای گرفتن این تصمیم سرنوشت‌ساز و بسیار مهم مردد هستید و از توانایی‌ها و خصوصیات رفتاری خودتان مطلع نیستید، بهتر است به مشاور ازدواج مراجعه کنید.
  5. ایجاد یک دید واقع‌بینانه: یکی از رایج‌ترین جملات در بین زوج‌های ایرانی، دوران شیرین و خوش نامزدی است. وقتی به ریشه‌های این جمله بنگریم، متوجه نکته مهمی می‌شویم. افراد در شروع زندگی مشترک بهترین ورژن خودشان را ارائه می‌دهند و حتی سعی می‌کنند چند سطح بالاتر از حد واقعی خودشان به‌نظر برسند.! به همین دلیل زندگی بسیار رویایی است و افراد دیدگاه رویایی و غیرواقع‌بینانه‌ای نسبت به شریک زندگی و آینده زندگی مشترک دارند. ولی بعد از گذشت 6 ماه و شناخت شخصیت واقعی، دوران خوش تمام شده و واقعیت جای رویای شیرین را می‌گیرد. یکی دیگر از خدمات مشاوره روانشناسی ازدواج، ایجاد دید واقع‌گرایانه در افراد است. به این ترتیب به جای زندگی در رویا و تصمیم گرفتن بر پایه آرزوها، شما بر پایه واقعیت تصمیم خواهید گرفت؛ خانه‌ای که بر پایه حقیقت بنا شود، مستحکم و استوارتر خواهد بود.

 

بررسی سود و زیان مشاوره قبل ازدواج

وقتی تصمیم به دریافت مشاوره روانشناسی ازدواج می‌گیرید، باید هزینه‌ای انجام دهید و مبلغی تحت عنوان حق مشاوره پرداخت کنید. حال سوال این است که با بررسی و مقایسه مزایای این مشاوره و هزینه آن، آیا اقدام به دریافت مشاوره قابل توجیه است؟

پاسخ دادن به این سوال، اصلا سخت نیست! وقتی دست‌اندازهای بزرگی که جدایی و طلاق در زندگی خصوصی شما ایجاد می‌کند و آسیب‌هایی که مسائلی مثل طلاق عاطفی به شما وارد می‌کند را در نظر بگیرید، حقیقتا پرداخت حق مشاوره بسیار به‌صرفه و قابل توجیه است. با دریافت مشاوره روانشناسی ازدواج، با خصوصیات رفتاری و شخصیتی شخص مقابلتان آشنا می‌شوید، اختلاف طبقاتی و اجتماعی را بررسی می‌کنید و بدون هیچ تعارفی با خواسته‌های طرف مقابل از ازدواج آشنا می‌شوید.

در واقع اگر بگوییم که تفاوت ازدواج با دریافت مشاوره و بدون دریافت مشاوره مثل راه رفتن روی لبه تیغ با چشمانی باز و بسته است. نظرات روانشناسان و نتایج تست‌های شخصیتی، چشمان شما را باز می‌کند و با دید باز، دانش و آگاهی کافی تصمیم خودتان را می‌گیرید. اگرچه دریافت این مشاوره تضمین صددرصدی برای موفقیت در رابطه و ماندگاری ازدواج نیست، طبق تحقیقات تعداد زوجینی که با وجود دریافت مشاوره قبل ازدواج از هم جدا شده‌اند، تقریبا 80 درصد کمتر از افرادی است که بدون دریافت مشاوره ازدواج کرده‌اند.

بین سال‌های 1390 تا 1400 طبق آمار رسمی‌کشور، از هر سه ازدواج یکی به طلاق ختم شده و اکثر طلاق‌ها بین 5 تا 10 سال اول ازدواج رخ می‌دهد. داشتن فرزندان شاد، سالم و موفق، داشتن اعصابی سالم و زندگی آرام در یک طرف و جنگ و جدال‌های هرروزه و قربانی کردن فرزندان در مسیر رفت و آمدهای دادگاه خانواده در طرف دیگر دریافت کردن یا نکردن مشاوره روانشناسی ازدواج است و انتخاب نهایی با خود شماست!

 

مشاوره ازدواج در یک نگاه

ازدواج یکی از حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین تصمیمات در زندگی شخصی هر فردی است. به دلیل مسائل مختلف افراد ممکن است تحت تاثیر احساسات شدید و هیجانات زودگذر، ایرادات و معایب ظاهری، فیزیکی، خانوادگی و اخلاقی و اقتصادی شخص مقابل را نادیده بگیرند و ازدواج کنند. این ایرادات و اختلافات به مرور مثل شکافی کوچک گسترش یافته و تبدیل به دره‌ای بزرگ بین طرفین می‌شود.

معمولا با توجه به آمار رسمی‌کشور و داده‌های علمی به جوانان توصیه می‌شود که بعد از مرحله خواستگاری و آشنایی اولیه و قبل از شکل‌گیری وابستگی و عقد و نامزدی، به مشاور مراجعه کرده و مشاوره روانشناسی ازدواج دریافت کنند. طی حداقل 5 و حداکثر 10 جلسه روانشناس با گرفتن تست‌های شخصیتی و طرح پرسش‌هایی به شناخت دقیق و درستی از شخصیت طرفین می‌رسد و می‌تواند مواردی مثل سوءظن، بدبینی، وسواس فکری و رفتاری و درونگرایی و برونگرایی را شناسایی کند.

همچنین مشاور با بررسی اختلاف طبقاتی و اختلاقات عقیدتی و مذهبی به یک جمع‌بندی کلی می‌رسد که آیا طرفین می‌توانند زندگی خوب و ماندگاری در کنار هم داشته باشند یا خیر. نهایتا نظر حرفه‌ای و علمی‌روانشناس به طرفین اعلام می‌شود؛ ولی تصمیم نهایی برعهده خود افراد است. طبق نظرات شخصی و تجربیات افراد، دریافت مشاوره می‌تواند چشم و ذهن افراد را باز کند و آن‌ها را از دنیای خیال و وهم و رویا خارج کند و یک نگرش و دید واقع‌بینانه به آن‌ها القا کند.

نتیجه گیری و جمع بندی

اگرچه دریافت مشاوره روانشناسی ازدواج یک تصمیم شخصی است و می‌توانید حتی سراغ مشاور نروید، ولی با توجه به در نظر گرفتن آمار 1 طلاق از هر 3 ازدواج و دشواری‌های طلاق و آسیب‌های ناشی از جدایی زوجین، مراجعه به مشاور ازدواج بسیار بهتر از عدم مراجعه است و می‌تواند شما را از مسیر سخت دادگاه خانواده نجات دهد. به طور کلی بعد از ازدواج باید بتوانید بر سر نظرات و عقاید و تصمیمات به یک نقطه مشترک و یک توافق درست برسید تا طعم شیرین زندگی با درگیری و مشاجره، رو به تلخی نرود.

Rate this post

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد