021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

نوار عصب و عضله چیست ؟ هر آنچه باید بدانید

نوار عصب و عضله چیست ؟ هر آنچه باید بدانید

نوار عصب و عضله می‌تواند روش تشخیصی مناسبی برای بیماری هایی از قبیل دیسک کمر , دیسک گردن , ام اس و ….  باشد.بسیاری از اوقات لازم است عصب‌های بدن نیز مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند. عصب‌ها در تمام نقاط بدن وجود دارند و مانند یک رشته سیم به یکدیگر و در انتها به مغز متصل هستند در بعضی از بیماری ها اعصاب میتوانند دچار آسیب شوند , به همین دلیل بررسی  این تست تشخیصی مغز و اعصاب کمک شایانی به متخصصین داخلی مغز و اعصاب و جراحان مغز و اعصاب در تشخیص بیماری ها و درمان بهتر میکند

نوار عصب عضله چیست ؟

عصب‌ها، رشته‌های الکترونیکی هستند که با استفاده از امواج الکتریکی، انواع پیام‌ها را از مغز به اندام‌ها و بالعکس می‌رسانند. به دلیل همین مکانیسم عملکرد، به راحتی می‌توان با استفاده از دستگاه‌های الکتریکی، عملکردشان را ارزیابی کرد. یکی از این ابزار سنجش عملکرد سیستم عصبی، تست نوار عصب و عضله است. این تست در واقع از دو بخش تست عصب و تست عضله تشکیل شده و در کلینیک های مغز و اعصاب و توسط متخصص داخلی مغز اعصاب یا متخصص طب فیزیکی  انجام می‌گردد.
کلینیک و بخش تست های تشخیصی مغز و اعصاب مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب و ستون فقرات طبیب مجهز به جدیدترین دستگاه تست نوار عصب و عضله و با استفاده از جدید ترین و بروزترین روش ها در خدمت شما بیماران گرامی این مجموعه میباشد.

مرکز نوار عصب و عضله تهران

نوار عصب و عضله چگونه انجام می‌شود ؟

دستگاه نوار عصب و عضله یک دستگاه ارسال،دریافت و ثبت امواج الکترومغناطیسی است. این دستگاه از یک پردازنده و تعدادی الکترود فلزی سوزنی تشکیل شده است. برای انجام تست، دو سوزن را در ابتدا و انتهای مسیر عصب مورد مطالعه وارد پوست می‌کنند و یک سیگنال ضعیف را وارد می‌نمایند. مدت زمانی که سیگنال از نقطه اول به الکترود دوم می‌رسد، توسط دستگاه خوانده و بررسی می‌شود.‌

همانطور که گفته شد، نوار عصب و عضله از دو بخش تست عصب یا EMG و تست عضله یا NCV تشکیل می‌شود. در بخش عصب، هدف پایش نحوه و کیفیت انتقال پیام‌های عصبی در شبکه‌ی رشته‌های عصبی بدن است؛ در این آزمایش سیگنال‌هایی در عصب‌ها ارسال می‌شود تا قدرت و سرعت این سیگنال‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در تست عضله، پزشک شما قصد دارد رفتار انقباضی و انبساطی عضلات را مورد بررسی قرار دهد. حرکات عضلات در بدن در تعامل با سیگنال‌های عصبی انجام می‌شود. درصورتی که اختلال یا بیماری عصبی عضلانی داشته باشید، این عملکرد عضلانی به درستی انجام نخواهد شد.

نوار عصب عضله برای چه بیمارانی انجام میشود ؟ 

درصورتی که علت مراجعه‌ی شما به پزشک به تشخیص او یک مشکل عصبی یا عضلانی باشد، احتمالا این تست را برایتان تجویز خواهد کرد. اولین عضوی که برای تشخیص آن نوار عصب و عضله توصیه می‌شود، دیسک است. افراد مبتلا به دیسک گردن و دیسک کمر عموما به لحاظ سیستم عصبی نیز دچار مشکل می‌شوند. تجویز نوار عصب و عضله دیسک کمر و گردن ممکن است به تناسب محل درگیری از دست یا پا یا عضله دیگری انجام شود.
انحراف دیسک‌ها ناشی از بیماری آرتروز و ساییدگی دیسک‌ها بر روی هم می‌تواند به عصب یا اعصاب آن ناحیه آسیب وارد کند که نتیجه‌ی این آسیب، احساس درد شدید در اندام‌های در ارتباط با دیسک مانند دست، پا و لگن و احساس خواب رفتگی، سوزش و سوزن سوزن شدن است. درصورتی که بیمار مبتلا به آرتروز چنین علائمی را نیز تجربه کند، ممکن است پزشک برای بررسی وضعیت اعصاب، نوار عصب و عضله را توصیه نماید.
به علاوه بیمارانی که دارای علائمی چون سوزن سوزن شدن قسمتی از بدن، احساس ضعف غیر عادی در عضله، درد و گرفتگی ماهیچه‌ها و درد در اندام‌ها هستند، برای تشخیص علت بیماری مورد بررسی توسط نوار عصب و عضله قرار می‌گیرند؛ بررسی این بیماران می‌تواند علت بیماری را روشن کند. یا بیمارانی که در جریان تصادفات و سوانح به اعصاب اندام‌هایشان آسیب وارد شده نیز برای بررسی شدت و محل آسیب عصبی نیاز به گذراندن این تست دارند.

مزایای تست نوار عصب عضله چیست؟

علت بسیاری از بیماری‌ها ممکن است مشکلات غیر عصبی باشد که استفاده از این آزمون می‌تواند وجود بیماری عصبی عضلانی را رد کند. از جمله این بیماری‌ها دیابت است. دیابت می‌تواند منجربه التهاب عصبی شود که علائم آن بسیار شبیه به دیسک است. همچنین بیماری‌هایی چون سندروم تونل کارپال ، مشکلات عضلانی، بیماری‌های عصبی چون میاستنی گراویس، ALS با استفاده از تست مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با توجه به نتیجه، بتوان تصمیم درستی در رابطه با نحوه درمان بیماری اتخاذ نمود.
استفاده از این تست به پزشک کمک می‌کند تا با شناسایی علت عارضه، محل دقیق وقوع آن و شدت مسئله، تشخیص صحیحی داشته باشد، از عمل‌های جراحی غیر ضروری جلوگیری می‌شود و بسیاری از بیماری‌هایی که با مشاهده‌ی علائم مورد احتمال بود، رد می‌شوند.

چگونگی انجام نوار عصب و عضله

برای انجام این تست لازم است به مرکز نوار عصب و عضله در تهران که این تست را انجام می‌دهند مراجعه نمایید.متخصص مغز و اعصاب بنابر تجویز پزشک، تست را روی اندام مشخصی مانند دست یا پا انجام می‌دهد. آزمایش ممکن است بر روی یک یا چند اندام انجام شود. به این منظور، سوزن‌های بسیار کوچکی به داخل پوست وارد می‌شود تا عمل ارسال و دریافت سیگنال‌ها را انجام دهند. علاوه بر آن الکترودهای فلزی توسط نوار چسب به نواحب گوناگونی از اندام متصل می‌شود تا این سیگنال‌ها را دریافت و آنالیز کند و در نهایت گزارش این بررسی بر روی صفحه نمایشگر ظاهر خواهد شد. در حین آزمون ممکن است پزشک از شما بخواهد تا عضلات خود را منقبض و منبسط کنید؛ مثلا دست خود را مشت نموده و باز نمایید که این کار برای بررسی عملکرد عصبی-عضلانی شماست.
زمان این تست بسته به ضرورت و بررسی‌های مورد نیاز، ممکن است از یک تا دو ساعت وقت لازم داشته باشد. ممکن است بیمار در زمان ورود سوزن‌ها در پوست، کمی احساس درد داشته باشد و پس از تست نیز جای سوزن‌ها دردناک باشد. اما در کل نمی‌توان گفت تست عصب عضله، فرآیند دردناکی است. با این حال بهترین مرکز نوار عصب عضله از سوزن‌های با کیفیت استفاده می‌کند که تقریبا دردی برای بیمار به همراه نخواهد داشت. به علاوه مهارت متخصص تست نیز می‌تواند بر سرعت پیشرفت آزمایش، دقت و بدون درد بودن آن تاثیرگذار باشد.

آمادگی مورد نیاز برای انجام تست نوار عصب و عضله

بهتر است پوست ناحیه مورد بررسی کاملا تمیز باشد تا الکترودها به خوبی در جای خود قرار بگیرند و خروجی صحیحی داشته باشند. پس بهتر از قبل از تست، استحمام کنید و از مصرف هرگونه مواد آرایشی و بهداشتی خودداری نمایید.
در طول تست از زیورآلات فلزی استفاده نکنید و تلفن همراه خود را خاموش نمایید. درصورتی که داروی خاصی مانند داروهای رقیق کننده خون و پیریدوستیگمین مصرف می‌کنید یا دچار بیماری‌هایی مثل کم‌خونی، هموفیلی، مشکلات کلیه، ریوی، ایدز، نارسایی کلیه و کبد، بیماری قلبی یا هرگونه عفونت و التهاب هستید، حتما پزشک را در جریان قرار دهید؛ چون برخی از این موارد می‌توانند نتیجه تست را تحت الشعاع قرار دهند. همچنین در زمان تجویز تست بهتر است در مورد رژیم غذایی و داروهای مصرفی خود با پزشکتان صحبت کنید تا اگر لازم باشد پیش از انجام تست، مصرف آن‌ها را قطع نمایید.

عوارض تست نوار عصب و عضله

این تست یک روش کاملا غیرتهاجمی است که صرفا با استفاده از یک سری سیگنال‌های ضعیف الکترومغناطیسی کار می‌کند. به همین دلیل انجام آن اثرات منفی برای شما نخواهد داشت و تمامی افراد در هر سنی می‌توانند آن را انجام دهند . و در صورتی که توسط بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران انجام شود هیچ عوارضی ندارد .

هزینه نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله و نوار مغز از دسته آزمایش‌های با هزینه متوسط و بالا است و در برخی مراکز تخصصی و خصوصی می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد. تعرفه نوار عصب عضله در سال 1400  و نوار عصب عضله در سال 1401 به تعداد اندام‌هایی که قرار است مورد آزمایش قرار گیرد، بستگی دارد. هزینه این تست در مراکز درمانی دولتی و خصوص متفاوت است و کیفیت دستگاه می‌تواند اختلاف قیمت ایجاد کند؛ همچنین این تست مشمول پوشش بیمه‌ای است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید

4/5 - (14 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد