021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

عوارض تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن

عوارض تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن یکی از روش‌های درمانی جدید و موثر برای رفع سردردهای میگرنی مزمن است. در سال‌های اخیر افرادی که به سردرهای میگرنی مبتلا بوده اند از این روش درمانی استقبال زیادی کرده اند اما باید گفت این روش درمانی همانند سایر روش‌ها می‌تواند برای افراد عوارضی را نیز در پی داشته باشد. در اینجا قصد داریم با عوارض بوتاکس میگرن بیشتر آشنا شویم. بنابراین اگر تصمیم دارید از این روش درمانی برای رفع سردرهای میگرنی استفاده کنید قبل از اقدام، عوارض آن را بررسی کنید. با ما همراه باشید.

درمان میگرن با بوتاکس

بوتاکس معمولا برای رفع چین و چروک‌های پیشانی و جلوگیری از منقبض کردن عضلات صورت استفاده می‌شود؛ اما به مرور زمان مشخص شد با تزریق بوتاکس در ناحیه پیشانی، افرادی که مبتلا به سردردهای میگرنی هستند کاهش قابل توجهی در دردهای میگرنی خود مشاهده می‌کنند. به همین دلیل تزریق بوتاکس به عنوان درمانی برای میگرن و سر دردهای ناشی از آن مورد استفاده قرار گرفت. با افزایش مطالعات در این حوزه، تزریق بوتاکس با هدف درمان میگرن مزمن مورد تایید FDA نیز قرار گرفت. این روش علاوه بر اثر بخشی بالا، هزینه مناسبی نیز دارد. در نتیجه این دو فاکتور موجب شده است که اغلب مبتلایان به میگرن از این روش درمانی استقبال کنند.

درمان میگرن با بوتاکس

بوتاکس برای درمان چه نوع میگرنی موثر است؟

میگرن معمولاً شدت‌های متفاوتی دارد؛ اما تزریق بوتاکس برای درمان میگرن‌های مزمن انجام می‌شود. منظور از میگرن‌های مزمن، سردردهایی است که بیمار را بیشتر از 15 روز در ماه درگیر می‌کند. اغلب پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که کمتر از این مدت زمان دچار سردرد می شوند از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن و سردرد استفاده نکنند. برای این نوع بیماران، دارو درمانی انتخاب مناسب تری خواهد بود.

نواحی تزریق بوتاکس میگرن

برای درمان میگرن با بوتاکس با توجه به تشخیص متخصص مغز و اعصاب در کلینیک مغز و اعصاب تهران ، معمولا تزریق در ناحیه سر و گردن انجام می‌شود. اما با تشخیص پزشک و نوع سردرد ممکن است این تزریق در پشت گوش، بالای گوش، بین شانه و گردن، وسط پیشانی و بالای چشم، پشت گردن و پایین جمجمه، بالای بینی، نزدیک لبه داخلی ابروها و غیره نیز انجام شود. این تزریق باید هر 12 هفته یک بار انجام شود. معمولا بیمار پس از 2 الی 3 هفته بعد از تزریق بوتاکس شاهد بهبود در سر دردهای میگرنی خود خواهد بود.

عوارض بوتاکس میگرن

علی رغم اینکه سردردهای میگرنی با تزریق بوتاکس، بهبود پیدا می‌کنند؛ اما این روش می‌تواند موجب بروز عوارضی نیز بشود. در ادامه برخی از این عوارض را شرح می‌دهیم تا با آگاهی کامل نسبت به این روش درمانی، تزریق بوتاکس میگرن را انجام دهید.

افتادگی پلک

یکی از شایع‌ترین عوارض بوتاکس میگرن، افتادگی پلک چشم است. بسیاری از افرادی که تزریق بوتاکس انجام می‌دهد در صورتی که به توصیه‌های مراقبتی پزشک عمل نکنند دچار افتادگی پلک می شوند. این موضوع می‌تواند بر روی اعتماد به نفس فرد نیز اثر منفی بگذارد.

سفتی و انقباض عضلات

از آنجا که بوتاکس میگرن در نواحی وسیع تری تزریق می‌شود ممکن است موجب انقباض عضلات موجود در گردن، شانه و صورت شود. این انقباض عضله برای اغلب بیماران آزار دهنده است و می‌تواند موجب احساس گرفتگی و ناراحتی در بیمار شود.

سردرد

تزریق بوتاکس میگرن با هدف بهبود سردردهای میگرنی انجام می گیرد. با این حال این نوع تزریق در برخی از بیماران می‌تواند موجب بروز سردرد شود. این سردرد معمولا شدت کمتری نسبت به سردردهای میگرنی دارد اما می‌تواند موجب ناراحتی بیمار شود.

درد در ناحیه تزریق

پس از تزریق بوتاکس، ناحیه مورد نظر دچار درد می‌شود. به ویژه اگر ناحیه تزریق، گردن، پشت گوش و شانه باشد این درد می‌تواند بیشتر احساس شود. در برخی بیماران این درد پس از چند ساعت برطرف می‌شود اما در برخی از بیماران بر اساس ناحیه تزریق، این درد می‌تواند در مدت زمان بیشتری باقی بماند.

کبودی در ناحیه تزریق

پس از تزریق بوتاکس و ورود مایع به بدن ممکن است تا یک الی دو روز محل تزریق دچار کبودی شود. به ویژه در نواحی حساس که پوست نازک تری دارند این موضوع بیشتر دیده می‌شود.

احساس ضعف

برخی از بیماران با تزریق بوتاکس ممکن است دچار ضعف و بی حالی موقتی شوند. این عارضه چندان شایع نیست و معمولا ظرف مدت زمان کوتاهی برطرف می‌شود.

آلرژی

برخی از بیماران ممکن است با تزریق بوتاکس دچار آلرژی شوند. این آلرژی می‌تواند به صورت کهیر و تورم به ویژه در ساق پا و در موارد شدیدتر به صورت احساس تنگی نفس، خودش را نشان دهد. بروز آلرژی در اثر تزریق بوتاکس میگرن چندان شایع نیست با این حال اگر فردی سابقه آلرژی دارد بهتر است قبل از تزریق بوتاکس پزشک خود را کاملا مطلع کند. همچنین در صورت بروز تورم در پا و احساس تنگی نفس سریعا به پزشک مراجعه شود.

نکات مهم در خصوص عوارض بوتاکس میگرن

در خصوص عوارض بوتاکس میگرن توجه به دو نکته می‌تواند موجب آرامش خاطر بیمار شود. در ادامه این دو نکته را معرفی می‌کنیم. ازآنجا که تزریق بوتاکس پس از مدتی اثر خود را از دست می‌دهد در صورتی که بیمار به عوارض بوتاکس میگرن دچار شود، این عوارض نیز همانند اثر بوتاکس بعد از مدتی از بین می‌روند. بنابراین در اغلب موارد جای نگرانی وجود ندارد چراکه با گذشت زمان، عوارض ذکر شده برطرف می شوند.

مورد مهم دیگر این است که برای تزریق بوتاکس میگرن حتما باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد. از آنجا که بوتاکس میگرن کاری تخصصی است برای تزریق آن نباید به افراد غیر متخصص مراجعه کرد. بنابراین انجام این روش درمانی در مراکز زیبایی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. رعایت این نکته در تزریق صحیح، اثربخشی درمان و کاهش عوارض بوتاکس میگرن اثر بسزایی دارد.

در اینجا سعی کردیم با بوتاکس میگرن و جزئیات آن بیشتر آشنا شویم. با وجود فواید بوتاکس، عوارض بوتاکس میگرن می‌تواند برای برخی افراد مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین اگر مبتلا به میگرن و سردردهای ناشی از آن هستید بهتر است با تشخیص پزشک و اطلاع از مزایا و معایب این روش درمانی اقدام به درمان نمایید. علاوه بر این در صورتی که آلرژی یا حساسیت‌های مختلف دارید قبل از هر گونه اقدامی، پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید.

Rate this post

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد