021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

علت بیماری ام اس در خانم ها

علت بیماری ام اس در خانم ها

آیا می‌دانستید که احتمال ابتلا به بیماری ام اس در خانم‌ها، بسیار بیشتر از آقایان است. طی سال‌های اخیر محققان و پزشکان متخصص مغز و اعصاب با انجام تحقیقات و آزمایش‌های مختلف متوجه شدند که ابتلای زن‌ها به ام اس شایع‌تر بوده و تاثیرات بسیاری بر روی وضعیت سلامتی آن‌ها دارد. این بیماری تاثیر مستقیم بر روی سیستم اعصاب داشته و به همین خاطر شخص درگیر عوارض متعددی در ابتلا به ام اس خواهد بود. در ادامه این مقاله به بررسی علت بیماری ام اس در خانم‌ها خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس چیست؟

این بیماری همچون دیگر بیماری‌های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و در واقع به این سیستم حمله می‌کند. در نتیجه این فرایند سیستم عصبی مرکزی یعنی همان مغز و نخاع درگیر می‌شوند. برای پیدا کردن علت بیماری ‌ام اس در خانم‌ها، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که پزشکان بر اساس آن‌ها به تشخیصی دقیق می‌رسند.

بیماری ام اس چیست

در اثر ابتلا به این بیماری، مغز توانایی خود را برای انتقال پیام به اندام‌های مختلف بدن از دست می‌دهد. با پیشرفت بیماری شدت این توانایی کمتر شده و شخص درگیر مشکلات حرکتی بسیاری می‌شود.

علت بیماری ام اس در خانم‌ها چیست؟

برای پیدا کردن علت بیماری ام اس در خانم‌ها نمی‌توانیم به چند دلیل ثابت و مشخص اکتفا کنیم. به این دلیل که این بیماری دلایل متعددی داشته که در بعضی از موارد پزشکان علت واضحی برای آن پیدا نمی‌کنند. با این حال در ادامه به چند دلیل رایج اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

 

بیماری ام اس در خانم ها

کمبود ویتامین و سیستم ایمنی

کمبود ویتامین D یکی از دلایل ابتلای خانم‌ها به بیماری ام اس محسوب می‌شود. همچنین سیستم ایمنی بسیاری از بانوان در دوران بارداری ضعیف شده و این می‌تواند علت بیماری ام اس در خانم‌ها باشد.

فاکتور سن

ابتلا به بیماری MS معطوف به سن خاصی نبوده اما این فاکتور می‌تواند یکی از چند علت بیماری ام اس در خانم‌ها باشد. طبق آمارها امکان ابتلای بانوان به این بیماری از سن 20 سالگی به بعد وجود دارد.

بیماری‌های عفونی

بعضی از بیماری‌های عفونی و ویروسی سیستم ایمنی بدن را برای ابتلا به بیماری MS آماده می‌کنند. معمولا ابتلا به این دسته از بیماری‌ها در زنان بیشتر بوده و این می‌تواند علت بیماری ام اس در خانم‌ها باشد.

ژنتیک و کروموزم‌ها

اگر در خانواده سابقه این بیماری وجود داشته باشد، احتمال ابتلای بانوان به آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین اختلال در کروموزوم X نیز علت بیماری ام اس در خانم‌ها محسوب می‌شود. برخی از پزشکان نیز کاهش سطح هورمون تستوسترون و اختلال در عملکرد دیگر هورمون‌ها را علت بیماری ام اس عنوان کرده‌اند.

تشخیص بیماری ام اس در خانم‌ ها

دوران بارداری

برخی از خانم‌های باردار در طول دوران بارداری به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی و یا اختلالات هورمونی دچار این بیماری می‌شوند. البته پزشکان این طور اذعان داشته‌اند که MS بر روی فرایند بارداری یا جنین تاثیر منفی ندارد.

دوران قاعدگی

یکی دیگر از چندین علت بیماری ام اس در خانم‌ها به مشکلات قاعدگی مربوط می‌شود. این احتمال وجود دارد که کاهش استروژن در بازه زمانی قاعدگی بر روی ابتلا به این بیماری تاثیرگذار باشد. توجه داشته باشید که هر نشانه‌ای در دوران قاعدگی دلیل قطعی برای ابتلا به MS نخواهد بود. همچنین کاهش هورمون استروژن در یائسگی نیز می‌تواند به بیماری ام اس در خانم‌ها ارتباط داشته باشد.

شایع‌ترین علائم بیماری ام اس در خانم‌ ها چیست؟

عوارض بیماری ام اس در خانم ها

مشکلات بینایی

برای پیدا کردن علت بیماری ام اس در خانم‌ها نمی‌توان به چند مورد مشخص اشاره کرد اما علائم این بیماری فاکتورهای کاملا واضحی دارند. یکی از این علائم مشکلات بینایی در بانوان است. مواردی مانند تاری دید، درد در ناحیه چشم، دوبینی، کور رنگی، ضعف بینایی یا از بین رفتن آن در یکی از چشم‌ها، همگی از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به این بیماری هستند.

مشکلات حرکتی و تعادلی

همه ما می‌دانیم که بیماری MS با ضعف عضلانی همراه است و شخص با مشکلات حرکتی مختلفی مواجه می‌شود. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که بیمار همواره با گرفتگی عضلاتش درگیر باشد. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند در حرکت دادن آسان دست و پاهایشان با مشکل روبرو می‌شوند. همچنین عواملی مانند لرزش، ضعف و عدم تعادل، راه رفتن آن‌ها را مختل کند.

برای پیدا کردن علت بیماری ام اس در خانم‌ها می‌توانیم به علائمی مانند گزگز یا سوزن سوزن شدن دست و پا و بی‌حسی در این اندام‌ها را جدی بگیریم.

مشکلات گوارشی

بیماری MS دستگاه گوارش را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در بیشتر مواقع یبوست داشته و در غیر این صورت از عارضه اسهال رنج می‌برند. از دیگر علائم گوارشی می‌توانیم به بیماری‌های عفونی مربوط به مثانه، تکرر ادرار، بی‌اختیاری در ادرار یا دفع مدفوع اشاره داشته باشیم.

اختلال در سیستم عصبی

همانطور که در ابتدای مطلب عنوان کردیم، بیماری MS بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. به همین جهت بسیاری از بیماران همزمان با پیشرفت بیماری در تمرکز و حافظه خود با مشکل مواجه می‌شوند. موارد زیادی مشاهده شده که افراد در اثر ابتلا به ام اس دچار نوسان خلق و اختلالاتی مانند افسردگی و استرس شده‌اند.

با شدت گرفتن سطح بیماری، مبتلایان توانایی صحبت کردن صریح و محکم را از دست می‌دهند. همچنین این امکان وجود دارد که جنس صدای شخص تغییر کرده و کنترلی بر روی وزن و آوای صدای خود نداشته باشد.

 

علت بیماری ام اس در خانم‌ها و روش‌های تشخیص

پیش از این به شایع‌ترین علائم ابتلا به MS در خانم‌ها اشاره داشتیم. البته بعضی از آن‌ها و همچنین مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم در ابتلای مردان و زنان به این بیماری مشترک هستند.

  • خستگی بیش از حد در طول روز
  • گرفتگی عضلات
  • خواب رفتن دست و پا به صورت مداوم
  • مشکل در بلعیدن غذا
  • بریده بریده صحبت کردن و ادای نادرست کلمات (تنها زمانی می‌توانید با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید که به دفعات تکرار شده و شدت آن افزایش داشته باشد)
  • مشکلات حاد خلقی
  • عدم توانایی در انجام دادن چند کار ساده به صورت هم‌زمان
  • عدم تعادل در برداشتن و بلند کردن اجسام
  • از دست دادن توانایی برای حفظ ثبات و تعادل در راه رفتن
  • سرگیجه و حالت تهوع شدید و ناگهانی
  • کاهش میل جنسی

بیماری خود ایمنی ام اس به نورون‌ها یا همان فیبرهای عصبی آسیب‌هایی جدی وارد می‌کند. این آسیب باعث می‌شود تا مغز در دریافت و انتقال پیام دچار اختلال شده و دیگر اندام‌های بدن را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. همانطور که مشاهده کردید، علائم این بیماری بسیار گسترده بوده و شما نمی‌توانید هر نشانه‌ای را دال بر وجود MS تلقی کنید.

نتیجه گیری و جمع بندی

شاید این سوال پیش بیاید که چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم. اگر از بین موارد ذکر شده در این مطلب به چندین مورد برخوردید و شدت آن در مدت زمانی کوتاه اوج گرفت، شما می‌توانید با مراجعه به پزشک، علت بیماری ام اس در خانم‌ها را بررسی کرده و به تشخیصی دقیق برسید. با توجه به افزایش اختلالات روحی و روانی، همه ما باید بیشتر به سلامت روان‌مان اهمیت دهیم. بسیاری از مبتلایان به ام اس،  از اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب به این بیماری رسیده‌اند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد