021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

مشاوره روانشناسی جنسی

مشاوره روانشناسی جنسی

به باور بسیاری، اساس زندگی مشترک و پایه‌های یک زندگی با دوام، حضور رابطه جنسی میان زوجین است؛ هرچند که وجود رابطه جنسی همه چیز نیست، اما یک رابطه جنسی خوب، می‌تواند زندگی شما را نجات دهد و نبود آن، شاید بتواند موجب سردی و فاصله بین شما و همسرتان شود. آمار نشان می‌دهد که وجود مشکلات، نارسایی‌ها و اختلالات مختلف در روابط جنسی، می‌تواند عامل بسیاری از مشکلات بین زوجین باشد. حتی گفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین عوامل طلاق، عدم وجود رضایت جنسی بین زن و شوهر است. با این اوصاف، خود پیداست که کیفیت این رابطه، تا چه اندازه در کیفیت روابط تاثیرگذار است. آن دسته از زوج‌هایی که نسبت به اهمیت این موضوع آگاهی و وقوف کامل دارند، خوب می‌دانند که برای نجات زندگی مشترک خود و بهبود کیفیت روابط زناشویی، لازم است که به نزد متخصص و مشاوران خبره مراجعه کنند. درست اینجاست که پای مشاور روانشناسی جنسی یا به عبارت دیگر همان سکس تراپیست، به زندگی افراد باز می‌شود.

لزوم مرجعه به مشاور روانشناسی جنسی چیست؟

خیلی از ما به دلیل فرهنگ بسته‌ای که داریم، شاید از مراجعه به چنین متخصصی، امتناع کنیم؛ اما با نگاهی به تجربه دیگران و مطالعه تاثیرات بهره‌گیری از دانش مشاور روانشناسی جنسی، به خوبی نشان می‌دهد که این کار، چقدر می‌تواند سودمند باشد. همانطور که خود متوجه شده‌اید، ما در این مقاله قصد داریم از همین موضوع صحبت کنیم؛ در ابتدا از چیستی و نیستی مشاوره جنسی برای شما خواهیم گفت، سپس به سراغ انواع آن، ضرورت آن، زمان مراجعه خواهیم رفت و صد البته از مزایایش برایتان خواهیم گفت؛ پس با ما همراه باشید!

مشاوره روانشناسی جنسی چیست؟

مشاوره روانشناسی جنسی چیست؟

به ساده‌ترین زبان ممکن، مشاوره روانشناسی جنسی یا همان سکس تراپی، مشاوره‌ای است درست شبیه به تمام مشاوره‌ها؛ مشاور متخصص، زن و شوهر و یا یکی از آن‌ها در یک اتاق جمع می‌شوند و با هم حرف می‌زنند، از تجربیات مشاور استفاده می‌کنند و مشاور برای هر مشکل، زوجین را راهنمایی می‌کند. تنها تفاوت این مشاوره با مشاوره‌های دیگر، مضمون صحبت‌ها است که حول روابط جنسی زوجین و حل مشکلات مربوط به آن، می‌گردد. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره‌ای شد، در این مشاوره‌ها، تلاش بر آن است که مشکلات و اختلالات شناسایی و درمان شود و کیفیت روابط جنسی زوجین، به بیشترین میزان ممکن، افزایش یابد.

آمار جهانی نشان می‌دهد که حدود 43 درصد از بانوان و حدود 31 درصد از مردان، حداقل برای یک بار در طول عمر خود، دچار مشکلات جنسی می‌شوند و به نوعی به مشاوره روانشانسی جنسی یا سکس تراپیست، احتیاج پیدا می‌کنند. از جمله مشکلاتی که می‌تواند افراد را به سکس تراپی نیازمند کند، می‌توانیم این موارد را نام ببریم:

  • سرد مزاجی و میل جنسی کم یا بر عکس، میل جنسی بسیار بالا
  • نارضایتی زوجین درباره تعداد دفعات رابطه جنسی
  • زودانزالی و کوتاه شدن طول مدت رابطه
  • نیاز بانوان به ارضای جنسی و عدم توانایی مردان در تحقق آن
  • کاهش اعتماد به نفس هر یک از زوجین
  • اختلال در نعوظ و یا تاخیر در آن
  • بی‌تفاوتی در برابر محرک‌های جنسی
  • رفتارهای جنسی وسواس گونه و یا تکانه‌ای
  • تمایلات جنسی نامعفول و یا خواسته‌های نامتعارف
  • وجود فتیش‌های آزاردهنده برای هر یک از طرفین
  • اعتیاد به تماشای فیلم‌های پورن
  • رابطه جنسی دردناک و غیر قابل تحمل
  • مسائل عاطفی مربوط به تجربیات ناخواسته جنسی
  • واژینیسموس و یا وجود سایر بیماری‌های جنسی و…

 

مشاوره جنسی

اهمیت مشاوره روانشناسی جنسی چیست؟

اگر مقاله را با دقت دنبال کرده باشید، اکنون به خوبی می‌دانید که مشاوره روانشناسی جنسی، تا چه اندازه دارای اهمیت است و در زندگی زوجین، تا چه اندازه تاثیر دارد. اگر سری به اینترنت بزنید، خواهید دید که درباره اهمیت رابطه جنسی در زندگی مشترک، تا چه اندازه جملات قصار و مثل‌های مختلف وجود دارد! حتی این مسائل، موضوع اصلی بسیاری از فیلم‌ها و کتاب‌ها نیز شده است و تمامی این‌ها، خود مهر تاییدی هستند بر میزان اهمیت رابطه جنسی در روابط.

حال تصور کنید که رابطه جنسی با این درجه از اهمیت، دچار مشکل شود، کیفیت آن کاهش پیدا کند و یا اصلا به دلایل مختلف، وجود نداشته باشد. هدف از مشاوره روانشناسی جنسی، آن است که به زوجین و افراد مختلف کمک نماید تا از نظر فیزیکی و عاطفی، چالش‌های پیش رو را حل نموده و از طرق بهبود روابط جنسی خود، به رضایت دست پیدا کنند.

آمار نشان می‌دهد که 93 درصد از زوج‌هایی که از مشاوره روانشناسی جنسی استفاده کرده‌اند، شاهد بهبودی چشمگیر در روابط خود بوده‌اند و زندگی مشترکشان گرم‌تر و صمیمی‌تر شده است. بدون شک با این اوصاف، می‌توان مطمئن بود که رابطه جنسی خوب و باکیفیت که رضایت طرفین را به همراه داشته باشد، می‌تواند بر تمام ابعاد زندگی مشترک، تاثیر داشته باشد.

 

مشاور جنسی یا سکس تراپیست کیست؟

حال که می‌دانیم مشاوره روانشناسی جنسی چیست، بهتر است این موضوع را هم بررسی کنیم که مشاور جنسی کیست. بدون شک تا به اینجای مقاله، خودتان تا به حدودی متوجه وظایف و توانایی‌های مشاور شده‌اید، اما بد نیست که یک بار دیگر، خدمات مشاور را از زبان ما نیز مطالعه کنید.

مشاور جنسی یا همان سکس تراپیست، فردی است که معمولا در رشته‌ای به اسم سکسولوژی، تخصص دارد و هم می‌توان یک مرد باشد، هم زن. البته سکس تراپیست می‌تواند یک روانشناس هم باشد، گاها می‌تواند یک مددکار اجتماعی، پزشک و یا درمانگری که به مسائل جنسی وقوف کامل دارد نیز باشد؛ در هر صورت، یک مشاور جنسی، معمولا دارای مدارک معتبر تحصیلی و دانش آکادمیک در این زمینه است.

باید بدانید که مشاور جنسی در طول جلسات مشاوره روانشناسی جنسی، هیچگونه رابطه نزدیکی و یا فیزیکی با مراجعین خود ندارد و تمام طول درمان، تنها با گفتار و گفتگو می‌گذرد. همانطور که در بخش‌هایی قبلی هم به آن اشاره کردیم، یک سکس تراپیست در در کلینیک مغز و اعصاب  طول جلسات درمانی، سعی می‌کند از طریق گفتگو با مراجعین، مشکلات آنان را شناسایی کرده و برای درمان و رفع مشکلات آن‌ها، راه‌حلی موثر ارائه دهد.

مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته

 

مشاور جنسی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیدا کردن یک سکس تراپیست خوب برای مشاوره روانشناسی جنسی، گاهی اوقات می‌تواند بسیار سخت و چالش‌برانگیز باشد. همانطور که پیشتر هم ذکر کردیم، از آنجایی که صحبت درباره مسائل جنسی، نوعی تابو در فرهنگ ما به حساب می‌آید، از همین روی، پیدا کردن یک مشاور جنسی خوب هم می‌تواند بسیار سخت باشد. اما خوشبختانه در سال‌های اخیر، به لطف فرهنگ‌سازی‌های مکرر در فضای مجازی، آگاهی عمومی مردم در این باره افزایش یافته و نیاز به مشاور برای مسائل زناشویی نیز به دنبال آن، افزایش یافته است.

برای پیدا کردن یک تراپیست خوب برای مشاور روانشناسی جنسی، پیشنهاد ما این است که در اولین قدم، با پزشک عمومی خود مشورت کند. در صورتی که این راه برای شما جواب نداد، می‌توانید به کلینیک‌ها و مراکز روان درمانی معتبر مراجعه کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. امروزه در فضای مجازی نیز می‌توانید متخصص‌های بسیاری را در این زمینه پیدا کنید. اما به محض اینکه تراپیستی را پیدا کردید، باید بررسی کنید که آیا ویژگی‌ها و خصوصیات لازم را برای مشاوره دارد یا نه. از جمله ویژگی‌های مشاوره جنسی خوب، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اول از همه، مدارک و پروانه‌ها و صلاحیت لازم تراپیست را بررسی کنید. ببینید که آیا او در این زمینه دارای مدارک آکادمیک هست یا نه.
  • تنها به سراغ یک نفر نروید، یک فهرست از تراپیست‌های معتبر تهیه کنید و قبل از شروع روند درمان، ملاقاتی با هر یک داشته باشید.
  • قبل از شروع رسمی، ابتدا از روند درمانی و شیوه کار تراپیست سوال کنید. وارد تمام جزئیات شوید و با اطمینان کامل عمل کنید.
  • بعد از شروع فرایند درمان نیز دقت کنید که آیا این روش برای شما تاثیرگذار است یا نه. در غیر این صورت، شاید بهتر باشد که تراپیست خود را عوض کنید.

 

آنچه در جلسات مشاوره روانشناسی جنسی می‌گذرد

حال که می‌دانیم ماهیت مشاوره روانشناسی جنسی چیست و یک مشاور جنسی چه کمکی می‌تواند به ما کند، بهترین زمان برای آن است که جلسات مشاوره جنسی را کمی عمیق‌تر بررسی کنیم و اندکی بیشتر وارد جزئیات شویم؛ به همین دلیل، ما در این بخش می‌خواهیم از آنچه که معمولا در جلسات مشاوره می‌گذرد، صحبت کنیم.

در اولین قدم، لازم است که جفت زوجین، هم زن و هم شوهر در جلسات مشاوره روانشناسی جنسی حاضر شوند؛ گرچه گاهی اوقات ممکن است تنها یکی از زوجین در جلسه حاضر شود. بعضی اوقات نیز در ابتدا هم زن و هم شوهر در جلسه حاضر می‌شوند، اما در طول مشاوره، و در بخش‌هایی از آن، یکی از زوجین از اتاق مشاوره خارج می‌شود.

همه چیز بستگی به نظر و صلاحدید مشاور دارد و میزان مشکلات و نوع آن‌هاست که حضور زوجین، طول جلسات و جو حاکم بر آن را تعیین می‌کند. همانطور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، به دلیل فرهنگی که در کشور ما وجود دارد، صحبت درباره مسائل جنسی آن هم با یک غریبه، همواره تابو انگاشته شده و می‌تواند برای افراد بسیار سخت باشد. اما خب تلاش سکس تراپیست بر آن است که فضای مشاوره را تا حد امکان گرم کند و احساس راحتی و صمیمیت بین خود و مراجعین، به وجود بیاورد.

در جلسات مشاوره روانشناسی جنسی، مشاور معمولا سوالاتی درباره سلامت زوجین، پیشینه فعالیت‌های آنان، آموزش‌ها و سطح اطلاعات آنان درباره روابط جنسی، باورها و اعتقادات، فانتزی‌ها و خواسته و… می‌پرسد.

 

روند درمانی در مشاوره روانشناسی جنسی چگونه است؟

همانطور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، قبل از شروع رسمی، بهتر است که با تکنیک‌ها و روند و شیوه درمان مشاور جنسی، آشنایی داشته باشید. در جلسات مشاور روانشناسی جنسی، تراپیست معمولا تمرین‌هایی را به شما محول می‌کند که لازم است گاه آن‌ها در حضور مشاور، یا گاها در خلوت خود، همراه با همسرتان انجام دهید. از جمله تکنیک‌هایی که تراپیست به شما محول خواهد کرد، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • ایجاد تجربه‌های جدید

یکی از تکنیک‌های درمانی که معمولا در طول مشاوره روانشناسی جنسی تجویز می‌شود، تجربه‌گرایی یا به عبارتی، ایجاد تجربه‌های جدید است. خیلی از زوجین به این دلیل به نزد تراپیست مراجعه می‌کنند، چون حس می‌کنند که روابطشان بسیار تکراری و خسته‌کننده شده است. در این مواقع، مشاور به آن‌ها توصیه می‌کند که چیزهایی جدید را تجربه کنند تا بتوانند به رضایت مشترک دست یابند.

  • آموزش اصول روابط جنسی

باز هم به دلیل فرهنگ حاکم در کشور، بسیار پیش می‌آید که زوجین، حتی تا سن ازوداج نیز آموزش‌های جنسی لازم را دریافت نکرده‌اند و از بسیاری از جهات، خام هستند و اطلاعات کافی ندارند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های مشاوره روانشناسی جنسی، آموزش درست هر چیزی و هر کاری است. در این مرحله، مشاور ممکن است بسیاری از موارد را خود شخصا آموزش دهد، یا کتاب و فیلم‌های آموزشی معرفی کنید یا اصلا برای چند زوج به صورت همزمان، کارگاه‌های آموزشی برگزار نماید.

  • بهبود ارتباطات بین زوجین

یکی دیگر از تکنیک‌های بهبود روابط زوجین در طول مشاوره روانشناسی جنسی، بهبود روابط بین زوجین است. در خیلی از مواقع، مشاهده شده است که زوجین، از گفتن خواسته‌های خود به هر دلیل، عاجز هستند و نمی‌توانند خواسته‌ها و علایق خود را با همسر خود، مطرح کنند. مشاور جنسی در طول جلسات، به نحوی سعی می‌کند که به قول معروف، یخ بین زوجین را آب کند و مهارت‌های ارتباطی آنان را با یکدیگر، بهبود ببخشد.

 

چه زمانی باید برای مشاوره روانشناسی جنسی اقدام کرد؟

طبیعی است این سوال را از خود بپرسید که اصلا آیا به مشاوره روانشناسی جنسی نیاز دارید یا نه؟ اگر نیاز دارید، چه زمانی باید به نزد یک تراپیست بروید؟ بدون شک، وجود برخی از مشکلات در روابط جنسی بین زوجین طبیعی است و خود زوجین نیز به خوبی از آن اطلاع دارند و شخصا برای رفع ان مشکلات تلاش می‌کنند. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که این مشکلات به خودی خود و با تلاش زوجیبن رفع نمی‌شوند و آن زمان است که وجودشان می‌تواند آزاردهنده و چه بسا خطرناک باشد؛ پس در چنین مواقعی، بهتر است که حتما به یک روانشناس جنسی مراجعه کنید.

یکی از موثرترین راهکارها برای تشخیص اینکه به مشاوره روانشناسی جنسی نیاز دارید یا نه، این است نگاهی به وضعیت زندگی خود بیندازید و آن را به خوبی تجزیه و تحلیل کنید. ببینید که این وضعیت فعلی، دقیقا کدام بخش از زندگی روزمره و عواطف و احساسات شما را تحت تاثیر قرار داده است. اگر دیدید که کیفیت زندگی شما و کیفیت سلامت عاطفی شما، دستخوش تغییر شده و نسبت به قبل از کیفیت کمتری برخوردار است و این موضوع، مستقیما با روابط جنسی شما ارتباط دارد، بدون شک واجب است که از مشاور جنسی کمک بگیرید و حداقل چند جلسه مشاوره روانشناسی جنسی، داشته باشید.

  • اگر آن گرمی و صمیمیت قبل را با همسر خود ندارید؛
  • اگر در روابط جنسی خود دچار مشکل هستید، نعوظ و یا انزال غیرطبیعی دارید؛
  • اگر روابط جنسی شما تمامی ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده و…

بهتر است حتما از خدمات مشاوره روانشناسی جنسی، کمک بگیرید.

 

مشاوره روانشناسی جنسی برای نوجوانان و افراد مجرد

در آخر، لازم است بر این نکته وقوف داشته باشید که مشاوره روانشناسی جنسی، صرفا برای افراد متاهل و زوجین نیست و از آن مهم‌تر، اصلا محدودیت سنی ندارد. به محض اینکه فرد وارد سن قانونی، یعنی 18 سالگی شود، می‌تواند به یک سکس تراپیست مراجعه کرده و از خدمات او بهره‌مند شود.

همانطور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم، صحبت از مسائل جنسی و آموزش‌های مربوط به آن، در کشور ما تابوست و مدارس برخلاف آنچه که باید باشد، هیچگونه آموزشی را در این باره ارائه نمی‌دهند و خانواده‌ها نیز به دلیل تفکر سنتی، صحبت درباره چنین مسائلی را به کل مسکوت می‌گذارند. درست در چنین مواقعی است که استفاده از مشاور روانشناسی جنسی، می‌تواند بسیار کارآمد باشد و با آموزش‌هایی که به افراد جوان می‌دهد، از بسیاری مشکلاتی که در آینده ممکن است پیش آید، جلوگیری کنند.

افراد جوان و حتی افراد مجرد نیز می‌توانند یک سکس تراپیست خوب پیدا کنند و به کمک او، بسیاری از مشکلات خود را از جمله اعتیاد به خود ارضایی و یا تماشای فیلم‌های پورن، درمان کنند. زیرا هر دو در صورت استفاده افراطی، بسیار مضر خواهند بود. به علاوه، یادگیری رفتارهای پرخطر جنسی نیز بسیار مهم بوده و باز هم جوانان می‌توانند به کمک مشاوره روانشناسی جنسی، از تمام آن‌ها آگاهی یافته و اطلاعات خود را در این زمینه، افزایش دهند.

 

نتیجه گیری و جمع بندی

در این مقاله، سعی ما بر آن بود که اطلاعات کامل و جامعی را درباره مشاوره روانشناسی جنسی، در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم. کیفیت روابط جنسی بین زوجین، می‌تواند تاثیر مستقیم برا تمام ابعاد زندگی مشترک آن‌ها بگذارد؛ اگر روابط جنسی زوجین کیفیت لازم را داشته باشد، بدون شک هر دو زندگی شیرین‌تری را تجربه خواهند کرد و به اصطلاح عام، خوشبخت‌تر خواهند بود.

اما خیلی از اوقات، وجود مشکلات متعدد جنسی می‌تواند این شیرینی را از بین ببرد و همانطور که گفتیم، تمامی ابعاد زندگی را تحت الشعاع قرار دهد. از همین روست که مراجعه به یک سکس تراپیست خوب و استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی جنسی، می‌تواند بسیار مفید واقع شود و بسیاری از مشکلات و اختلالات را بین زوجین، حل و فصل نماید و صمیمیت بیشتری میان آن‌ها، به وجود بیاورد.

مراجعه به یک سکس تراپیست و استفاده از خدمات او، به تصمیم زوجین بستگی دارد، زمانی که این مشکلات تاثیر خود را از جهات مختلف نشان دادند، همان زمان، بهترین موقع برای مراجعه به تراپیست است. البته در نهایت، این راه هم باید در نظر داشته باشید که مراجعه برای مشاوره روانشناسی جنسی، تنها برای زوج‌ها نیست و افراد جوان نیز می‌توانند برای یادگیری اصولی مسائل جنسی، به تراپیست مراجعه کنند.

Rate this post

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد