021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

آیا سکته مغزی باعث مرگ میشود

آیا سکته مغزی باعث مرگ میشود

اگر در بخشی از مغز، خون‌رسانی مسدود یا کاهش یابد، سکته مغزی اتفاق می‌افتد. اخلال در سیستم خون‌رسانی می‌تواند ناشی از انسداد یا پارگی عروق خونی باشد. سکته مغزی یکی از عوامل اصلی ناتوانی در ایالت متحده آمریکا است. به نظر شما آیا سکته مغزی باعث مرگ می‌شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سؤال مهم و تأثیر سکته مغزی بر سلامت و جان افراد، توضیحاتی ارائه دهیم.

آیا سکته مغزی باعث مرگ می‌شود؟

بر اساس گزارشات سازمان CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری) سکته مغزی سومین عامل مرگ در زنان و پنجمین عامل مرگ در مردان به‌حساب می‌آید. این نتایج، نشان‌دهنده آن است که سکته مغزی به‌صورت بالقوه جان افراد را تهدید می‌کند.

سکته مغزی چه در زمان وقوع و چه در دوره نقاهت جان افراد را تهدید می‌کند. در پاسخ به سؤال آیا سکته مغزی باعث مرگ می‌شود؟ باید گفت که طی تحقیقات انجام‌شده در ۳۰ روز اول بعد از سکته، از هر ۸ نفر مبتلا به این بیماری، ۱ نفر جان خود را از دست می‌دهد. همچنین در سال اول بعد از سکته از هر ۴ نفر مبتلا، یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.

 

کلینیک داخلی مغز و اعصاب

حال این سؤال پیش می‌آید که آیا سکته مغزی باعث مرگ می‌شود و این اتفاقی حتمی است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که درحالی‌که سکته مغزی یکی از عوامل مرگ‌ومیر است، اما همه انواع سکته‌های مغزی، کشنده نیستند. اینکه ریسک از دست دادن جان تا چه میزان بالا رود، به اثر سکته، زمانی که اتفاق می‌افتد، محل ابتلا به آن، شدت و سرعت دریافت درمان و مراقبت‌های پزشکی بستگی دارد.

 

چرا ریسک مرگ‌ومیر بعد از سکته مغزی بالا می‌رود؟

ازآنجایی‌که مغز به منبعی دائمی‌برای تأمین خون و اکسیژن نیاز دارد، زمانی که جریان خون مسدود یا کم‌توان شود سلول‌های مغزی در عرض چند دقیقه شروع به مردن می‌کنند. زمانی که سلول‌های مغز می‌میرند عملکرد صحیح مغز با اخلال مواجه می‌شود. درصورتی‌که مغز به‌درستی وظیفه خود را انجام ندهد امکان ازکارافتادن ارگان‌های حیاتی بدن وجود دارد. بسته به این‌که کدام بخش از مغز دچار بحران شده، اخلال در عملکردهای بدن نیز متفاوت خواهد بود.

برای پاسخ به سؤال آیا سکته مغزی باعث مرگ می‌شود؟ باید گفت که مرگ در اثر سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که مغز برای مدت طولانی از دریافت اکسیژن و خون محروم باشد. درصورتی‌که فرد تحت مراقب و درمان سریع قرار گیرد، شانس زنده ماندن بیشتری دارد. علاوه بر زمان دریافت مراقب‌های پزشکی، انواع سکته مغزی نیز در افزایش کاهش ریسک مرگ‌ و میر نقش مؤثری دارند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

انواع سکته مغزی و نقش مراقبت‌های پزشکی در درمان آن

سکته مغزی سه حالت کلی دارد که شامل موارد زیر است:

  • سکته‌های ایسکمیک
  • سکته‌های هموراژیک
  • حمله ایسکمیک گذرا

سکته‌های ایسکمیک

این نوع از سکته، رایج‌ترین نوع این بیماری است. حدود 87 درصد از مبتلایان به این بیماری به سکته‌های ایسکمیک مبتلا هستند. این سکته زمانی اتفاق می‌افتد که عروق خونی در مغز مسدود شوند. فردی که به سکته ایسکمیک مبتلا می‌شود در هر دقیقه 1.9 میلیون از سلول‌های مغزی خود را از دست می‌دهد. پس در صورتی‌ که به‌ موقع تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار نگیرد، می‌تواند منجر به از دست دادن حیات در فرد شود.

درصورتی‌که می‌خواهید بدانی آیا سکته مغزی باعث مرگ می‌شود؟ باید گفت که درصورتی‌که فرد به سکته ایسکمیک مبتلا شده و به‌موقع تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است جان خود را از دست بدهد. سکته ایسکمیک دو نوع کلی دارد که شامل موارد زیر است:

  • سکته ترومبوتیک: این نوع از سکته غالباً در افراد مسن بروز پیدا می‌کند و ناشی از مسدود شدن رگ‌های خونی به دلیل دیابت و کلسترول بالا است. سکته ترومبوتیک می‌تواند به‌صورت ناگهانی یا تدریجی و طی چند ساعت رخ دهد؛ پس در صورت بروز علائم سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.
  • سکته آمبولیک: این نوع از سکته غالباً ناشی از بیماری‌های قلبی است و به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد. در صورت داشتن هرگونه بیماری قلبی، باید مراقب بروز سکته مغزی نیز باشید.

 

سکته‌های هموراژیک

در اثر پاره شدن یکی از رگ‌های خونی در مغز، سکته‌های هموراژیک رخ می‌دهند. این نوع از سکته می‌تواند ناشی از فشارخون بالا یا آنوریسم مغزی باشد. حال آیا سکته مغزی باعث مرگ می‌شود؟ طبق آمار، 40 درصد از کل مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی به دلیل سکته‌های هموراژیک اتفاق می‌افتد. سکته‌های هموراژیک نیز دو نوع دارد که به شرح زیر است:

  • داخل مغزی: در این نوع سکته، خون‌ریزی درون بافت مغزی اتفاق می‌افتد.
  • زیر عنکبوتیه: در این نوع سکته خون‌ریزی عروق خونی در فضای بین مغز و بافت پوشاننده مغز اتفاق می‌افتد.

به خاطر داشته باشید خون‌ریزی مغزی علاوه بر آن‌که از خون‌رسانی به بافت مغزی جلوگیری می‌کند، ممکن است فشار درون مغز را نیز افزایش دهد که همین عامل باعث افزایش ریسک مرگ و میر ناشی از سکته‌های هموراژیک خواهد بود. ازآنجایی‌که شناخت علائم و درمان سریع سکته مغزی، نقش مؤثری در حفظ جان افراد دارد، در ادامه به معرفی علائم اولیه سکته مغزی اشاره می‌کنیم. با شناخت این علائم در صورت بروز سکته مغزی، سریعاً با کلینیک مغز و اعصاب تماس بگیرید.

اگر به‌موقع و با بروز علائم به پزشک مراجعه شود می‌توان جان بیمار را نجات داد.

علائم سکته مغزی

تا به اینجا به این سؤال که آیا سکته مغزی باعث مرگ می‌شود؟ پاسخ دادیم. حال بهتر است که با علائم این بیماری آشنا شوید تا در صورت بروز هرگونه علائم، شرایط را بهتر مدیریت کنید. بهتر است بدانید که سکته مغزی، بیماری ثانیه‌ها است و در هر ثانیه ممکن است یکی از توانایی‌های فردی از بین برود. به همین دلیل اقدامات به‌موقع و اولیه پزشکی و مراجعه به متخصص مغز و اعصاب نقش مؤثری در حفظ جان و توانایی‌های افراد دارد. علائم اولیه سکته مغزی شامل موارد زیر است:

  • سردرد شدید: البته این علائم در برخی افراد به‌صورت شدید و ناگهانی است و در برخی دیگر اصلاً وجود ندارد.
  • بی‌حسی در یک سمت بدن
  • بروز مشکل در صحبت کردن و ناتوانی در بیان برخی کلمات
  • بروز مشکل در بینایی و عدم کارایی یکی از چشم‌ها؛ البته این مورد نیز می‌تواند در دو چشم اتفاق بیفتد.
  • بروز مشکل درراه رفتن یا از دست دادن تعادل
  • عدم توانایی در بالا آوردن هر دودست به‌صورت یکسان
  • عدم توانایی در خندیدن و افتادگی عضلات یک‌طرف صورت

جمع بندی و نتیجه گیری

این روزها به دلیل عدم فعالیت کافی و مصرف مواد غذایی مضر، ابتلا به بیماری‌ها افزایش‌یافته است. یکی از این بیماری‌ها، سکته مغزی است. شاید شما هم این سؤال را داشته باشید که آیا سکته مغزی باعث مرگ می‌شود؟ در این مقاله به‌صورت کامل به این سؤال پاسخ دادیم. برای داشتن زندگی سالم و طولانی، از همین امروز مراقب سلامت خود باشید.

4/5 - (43 امتیاز)

1 نظر

  • خیلی عالی بود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد