021-22388301 __021-22388302

تهران , سعادت آباد ,خیابان سرو شرقی , خیابان مجد

مرکز جراحی سعادت آباد طبقه پنجم

شایع ترین علائم سکته مغزی

شایع ترین علائم سکته مغزی

سکته مغزی از جمله بیماری‌ها و حوادث ناگواری است که در صورت عدم رسیدن خون کافی به مغز در عرض کم‌تر از چند دقیقه می‌تواند رخ دهد. اگر به این رخداد سریعاً رسیدگی نشده و به صورت اورژانسی بیمار به بیمارستان رسیده نشود، می‌تواند عواقب بدی به مغز بیمار وارد شده و حتی منجر به مرگ او نیز بشود. با بررسی علائم سکته مغزی و تشخیص به موقع آن‌ها در بیمار، به راحتی می‌توان عواقب بد را به حداقل رساند و جان سالم به در برد. از همین رو تصمیم داریم تا در این نوشتار، علائم سکته مغزی را بررسی کرده و جزئیات آن‌ها را برای شما شرح دهیم تا بتوان از رخداد هر گونه حادثه ناگوار جلوگیری کرد؛ پس در ادامه با ما باشید.

از سکته مغزی چه‌ می‌دانید؟

پیش از بررسی علائم و نشانه‌های این حمله مغزی، شاید بهتر باشد ابتدا توضیحات مختصری در مورد سکته مغزی بدهیم. سکته مغزی ناشی از کاهش جریان خون در قسمتی از مغز است. اگر به مغز خون نرسد، اکسیژن و مواد غذایی لازم نیز به آن رسیده نشده و در این حالت در عملیات مغز اختلالاتی ایجاد شده و سلول‌های مغزی از کار خواهند افتاد.

سکته مغزی چیست

در این شرایط می‌گوییم سکته مغزی اتفاق افتاده است. رخدادی که پس از آن، باید بلافاصله به اورژانس کلینیک مغز و اعصاب  مراجعه کرده و تحت درمان پزشک متخصص مغز و اعصاب تهران قرار گرفت. در ادامه، علائم سکته مغزی را بررسی خواهیم کرد تا هر چه سریعتر، آگاهانه بتوانید از عواقب بد بیماری جلوگیری کنید.

سکته مغزی چه طور به وجود‌ می‌آید؟

شاید بد نباشد که قبل از بررسی علائم این سکته خطرناک، دلایل به وجود آمدن آن را نیز بررسی کنیم. سکته مغزی عموماً به دو دلیل در افراد رخ می‌دهد. دلیل اول بر اثر مسدود شدن یکی از رگ‌های خونی مغز اسن. رگ مسدود شده و اکسیژن و مواد غذایی لازم را به مغز و یا قسمتی از آن نمی‌رساند و در نتجیه سکته مغزی رخ خواهد داد.

دلیل دوم بر اثر پاره شدن یکی از این رگ‌ها و خون ریزی در مغز است که این مورد نیز در نهایت منجر به سکته مغزی خواهد شد. در هر صورت این سکته بر اثر هر کدام از دلایل ذکر شده در بالا که به وجود آمده باشد، باید علائم آن بررسی شده و خیلی اورژانسی برای درمان آن اقدام شود.

علت ایجاد سکته مغزی

نشانه‌ها و علائم سکته مغزی چیست؟

این که دقیقاً از چه زمانی علائم سکته مغزی در فرد ظهور پیدا می‌کنند دارای اهمیت فراوانی است. چرا که خیلی از درمان‌های مربوط به اسن بیماری، وقتی مؤثر خواهد بود که بلافاصله بعد از ظاهر شدن سکته در فرد بیمار انجام شود. خیلی از مواقع بی تأثیر بودن خیلی از روش‌های درمانی، ناشی از به موقع نبودن آن‌ها است. بنابراین باید علائم را بلافاصله تشخیص داد و به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کرد. در ادامه چندی از معمول‌ترین این علائم را برای شما آورده ایم.

علائم سکته مغزی عبارتند از:

  1. اختلال در شنوایی و یا گفتار: یکی از اولین و رایج‌ترین علائم مربوط به سکته مغزی، اختلالات و مشکلاتی است که فرد در یک لحظه در شنیدار و گفتار به آن‌ها دچار می‌شود. ادای کلمات گنگ و بی معنی و گیجی و عدم شنیدار صحیح و دقیق همگی از دسته این نشانه‌ها هستند.
  2. فلج شدن قسمتی از ماهیچه‌های بدن و یا صورت: فلجی موضعی، یکی از معمول‌ترین علائم سکته مغزی است که در آن قسمتی از بدن و یا صورت به خصوص در ناحیه لب‌ها و دهان، دچار بی حسی کامل و فلج شدن می‌شود. اگر توانایی تکان دادن دست‌های خود را نداشتید و آن‌ها را به سمت بالا برده و یکی از آن‌ها به سمت پایین افتاد، باید به سکته مغزی مشکوک شوید.
  3. اختلال در بینایی: گاهی اوقات در یک لحظه یکی از چشم‌ها و یا هر دو، دارای تاری در دید و یا نابینایی‌ می‌شوند. این نیز می‌تواند یکی از نشانه‌ها و علائم سکته مغزی باشد که باید خیلی سریع به پزشک مراجعه شود.
  4. اختلال در راه رفتن و عدم تعادل: گاهی اوقات در اثر رخداد سکته مغزی، عدم تعادل در راه رفتن برای فرد به وجود‌ می‌آید. این عدم تعادل یا ناشی از لمس شدن و بی حس شدن ماهیچه‌های پاها بوده و یا به دلیل سرگیجی فراوان است. این علامت یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین علائم سکته مغزی بوده و باید نسبت به آن بسیار هوشیار باشید.
  5. سردردهای شدید و ناگهانی: اگر در مدت زمان کوتاهی یک سر درد بسیار شدید به سراغ فرد آمد، یکی از مواردی که باید به آن مشکوک شد، سکته مغزی است.

چه کسانی بیشتر در معرض سکته مغزی قرار‌ می‌گیرند؟

امروزه با توجه به دغدغه‌ها و مشکلاتی که برای اکثر افراد در جامعه‌های مختلف به وجود آمده است که می‌توان دلایل آن را عمدتاً زندگی ماشینی دانست، سکته مغزی نه تنها برای افراد مسن و سالخورده که برای جوانان نیز ممکن است اتفاق بیفتد. افرادی با بیماری‌های فشار خون بالا، وزن خیلی زیاد، بیماری‌های قلبی و عروقی و افرادی که سابقه لخته شدن خون و سکته‌های دیگر را نیز داشته اند، باید نسبت به علائم سکته مغزی که در بالا به چندی از پر اهمیت‌ترین آن‌ها اشاره کردیم، بسیار هوشیار بوده و هیچ نشانه‌ای را دست کم نگیرند.

 

راه‌های پیشگیری از سکته مغزی چیست؟

در هر صورت از گذشته تا کنون گفته اندکه پیشگیری بهتر از درمان است. برای سکته مغزی نیز همین گفته صدق کرده و با تدابیری می‌توان از بروز آن به راحتی پیشگیری کرد. به طور کلی می‌توان گفت با داشتن یک رژیم غذایی سالم و در اولویت قرار دادن ورزش در برنامه‌های روزمره، می‌توان از خیلی از بیماری‌ها از جمله سکته مغزی تا حد بسیار بالایی پیشگیری کرد.

پیش‌تر اشاره کردیم که مواردی چون فشار خون و کلسترول بالا می‌تواند دلایلی برای ایجاد سکته مغزی و البته دیگر بیماری‌ها باشد، پس یکی از بهترین راه‌های پیش گیری از این بیماری، کنترل این دو مورد در فرد می‌باشد. وزن زیاد و چاقی نیز دلیل دیگر برای ایجاد علائم سکته مغزی و رخداد این بیماری خواهد بود که با کنترل این مورد نیز می‌توان تا حد خیلی زیادی از این سکته جلوگیری کرد.

با ورزش‌های منظم به خصوص ورزش‌های هوازی، رگ‌های بدن خیلی بهتر و منظم‌تر کار کرده و خون رسانی به مغز با کیفیت خیلی بهتری انجام می‌شود. در نتیجه در این رگ‌ها انسدادی ایجاد نشده و اختلال در کار آن‌ها به وجود نمی‌آید که در نهایت سکته مغزی و البته خیلی از بیماری‌های دیگر نیز رخ نخواهد داد.

استعمال بیش از اندازه دخانیات و الکل نیز یکی دیگر از دلایل رایج برای ایجاد انواع بیماری‌ها از جمله سکته مغزی هستند. با پرهیز از مصرف آن‌ها می‌توان قدم بزرگی به سوی زندگی سالم و خالی از هر گونه بیماری و سکته برداشت.

جمع بندی و نتیجه گیری

آن چه در این جا بدان پرداختیم بررسی بیماری و علائم سکته مغزی بود. ابتدا توضیحات مختصری در مورد این بیماری داده و علائم و نشانه‌های آن را بررسی کردیم. در ادامه این مقاله، دلایل به وجود آمدن علائم سکته مغزی را بازگو کرده و در نهایت از راه‌های پیشگری از این بیماری سخن به میان آوردیم.

3.7/5 - (17 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب تهران _ بهترین کلینیک مغز و اعصاب _ کلینیک مغز و اعصاب سعادت آباد _ کلینیک مغز و اعصاب کودکان تهران _ کلینیک مغز و اعصاب غرب تهران _ متخصص مغز و اعصاب _ بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران _ داخلی مغز و اعصاب _ متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران _ متخصص مغز و اعصاب کودکان _ کلینیک روانشناسی _ بهترین کلینیک روانشناسی تهران _ کلینیک روانشناسی تهران _ مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران _ کلینیک شبانه روزی مغز و اعصاب _ متخصص مغز و اعصاب سعادت آباد _روانپزشک سعادت آباد